گسترش اتوماسیون و سرنوشت نیروی کار

با شیوع کرونا شیوه‌های کاری تغییر کرده است و خودکارسازی کارها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. البته پیش از این نیز نگرانی‌هایی در مورد تهدید شغل‌ها در فرایند اتوماسیون وجود داشت. اتوماسیون یا خودکارسازی شغل‌ها به معنای انجام فعالیت‌های انسان به وسیله فناوری‌هایی همچون برنامه‌های رایانه‌ای، ماشین، الگوریتم‌ها و حتی ربات‌ها می‌باشد،درک مفهوم اتوماسیون مهم است، زیرا بر جنبه‌های مختلف زندگی از جمله کار و اقتصاد  اثرگذار می‌باشد. در اتوماسیون، هدف فقط جایگزینی نیروی کار انسانی با ماشین نیست، بلکه انجام سریع‌تر و کارآمدتر یک کار خاص به کمک الگوریتم یا ماشین مد نظر است. آیا خودکارسازی کارها موجب افزایش بیکاری و تهدید برخی از شغل‌ها خواهد شد؟

توزیع جمعیت شناختی و اتوماسیون

اگر چه شرایط مختلفی از جمله بافت جمعیتی و فرهنگی بر ریسک شغل‌ها اثر گذار است اما در مجموع می‌توان گفت: هرشغلی که به تخصص بیشتری نیاز داشته باشد،  کمتر در معرض حذف قرار خواهد گرفت.

در کشورهایی مانند هند به‌کار گرفتن نیروی کار جوان، منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی خواهد شد اما در

کشورهایی نظیر ژاپن این موضوع بر عکس و روند رشد نیرو کار کاهشی است. بنابراین در این کشورها نیاز بیشتری به اتوماسیون احساس می‌شود، تا افت تدریجی در عرضه نیروی کار جبران شود.

تاثیر آموزش و مهارت‌های مورد نیاز

با ظهور اتوماسیون، نیاز به افزایش مهارت، بحث آموزش و بازآموزی نیروی کار از اولویت‌های اساسی خواهد بود. افراد در مشاغلی به‌کار گرفته می‌شوند که دستگاه‌ها قابلیت انجام آن را نخواهند داشت. از جمله به‌کار گرفتن تخصص‌ها، مدیریت افراد و ارتباط با دیگران در زمره این توانمندی‌ها خواهد بود.

همچنین با گسترش اتوماسیون، مهارت‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز تغییر می‌کند و مهارت‌های اجتماعی، عاطفی، توانمندی‌های ادراکی همچون خلاقیت و استدلال‌های منطقی بیشتر مورد نیاز خواهد بود.

دو قطبی شدن دستمزدها       

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد رشد فناوری منجر به کاهش سهم نیروی انسانی در درآمد ملی شده است. مطالعات نشان می‌دهد با گسترش اتوماسیون، در پر درآمدترین مشاغل کنونی شاهد رشد تعداد فرصت‌های شغلی خواهیم بود و بسیاری از مشاغل که درآمد متوسطی دارند، با روند کاهش شدید استخدام مواجه می‌شوند. بنابراین دستمزدها دوقطبی خواهد شد. در اقتصاد‌های نوظهوری مانند چین و هند، مشاغل با درآمد متوسط همگام با رشد اقتصادی، رشد خواهند کرد و در دهه‌های پیش‌رو طبقه‌های مصرف کننده همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.