مدیر سواد رسانه‌ای فضای مجازی صدا و سیما:

میزان پهنای باند اینستاگرام باید کاهش یابد

میزان پهنای باندی که اینستاگرام اشغال می کند باید کاهش یابد

مدیر سواد رسانه‌ای معاونت فضای مجازی صدا وسیما با ذکر اینکه اعتقاد نداریم که مرزهای فضای مجازی بسته شود، بیان کرد: اینستاگرام نباید بسته شود اما میزان پهنای باندی که اشغال می‌کند باید کاهش یابد.

به گزارش امواج‌برتر، چهارمین جلسه از سمینار علمی حکمرانی فضای مجازی با موضوع «ابعاد فرهنگی- اجتماعی طرح حمایت از حقوق کاربران» عصر دیروز شنبه ۲۰ شهریور با همکاری پژوهشگاه فضای مجازی و دانشگاه‌های تهران و امام صادق (ع) برگزار شد.

در این جلسه که با مدیریت محمدعلی شاکری دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق برگزار شد، دکتر فرشاد مهدی پور رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محمدحسین سیاح طاهری مدیر سواد رسانه‌ای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، دکتر ایمان عرفان منش عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق و دکتر حمید ضیایی پرور کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بحث و تبادل نظر در مورد ابعاد اقتصادی-فناورانه طرح حمایت از حقوق کاربران، پرداختند.

محمدحسین سیاح طاهری مدیر سواد رسانه‌ای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما در این نشست، به عنوان مدافع طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، سخن خود را با ارایه پرسش‌هایی در مورد اهداف فرهنگی و اجتماعی، تأثیرات و موانع اجرای طرح، شروع کرد.

وی از مولفه‌هایی چون تنظیم گری، ساماندهی خدمات پایه کاربردی، حمایت از پلتفرم‌های داخلی، تعیین سطوح مختلف دسترسی و افزایش پهنای باند به عنوان اهداف مورد نظر طرح، یاد کرد.

سیاح طاهری در ادامه افزود: در کنار حمایت از پلتفرم‌ها، حمایت از تولیدکنندگان محتوای مورد نظر کشور نیز حایز است. ظاهر امر این است که طرح یاد شده همه لایه‌های فضای مجازی را در بر می‌گیرد و این یکی از نقاط قوت طرح است. در حال حاضر، دست ما برای حکمرانی در این عرصه بسته است. قصد ما جلوگیری از ول بودن فضای مجازی است و بی‌شک حاکمیت ملی حداقلی در این فضا، امری ضروری محسوب می‌شود.

وی در مورد مسایل مربوط به فیلترینگ، اظهار کرد: وقتی نشود حاکمیت را اعمال کرد، چاره‌ای جز فیلترینگ باقی نمی‌ماند. اگر بتوانیم پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی را پایبند به قانون کنیم، دیگر نیازی به فیلترینگ نیست و صرفاً محتوای نامناسب حذف می‌شود و کاربر متخلف مسوولیتش را می‌پذیرد.

مدیر سواد رسانه‌ای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما با اشاره به مساله اینستاگرام، تصریح کرد: کسب و کارها در اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های خارجی، هیچ مسوولیتی را به عهده نمی‌گیرند و رقابتی ناسالم در این بستر وجود دارد. علاوه بر این در اینستاگرام، تبلیغ مصرف گرایی و پیج‌های لاکچری موجب سرخوردگی و افسردگی کاربران شده است.

سیاح طاهری با ترسیم تصویری مطلوب از اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران، تاکید کرد: ما اعتقاد نداریم که مرزهای فضای مجازی باید بسته شوند. اینستاگرام نباید بسته شود، اما قدرتش باید کاهش یابد و میزان پهنای باندی که اشغال می‌کند کاهش یابد. علاوه بر این از کسانی که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند، باید حمایت شود.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع مهر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.