مسیر دوم «فیبرنوری دریایی» جزایر خلیج‌فارس افتتاح شد

مسیر دوم «فیبرنوری دریایی» جزایر خلیج‌فارس افتتاح شد

طرح رینگ فیبر نوری جزایر قشم، کیش و خارک روز چهارشنبه طی آیینی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، استاندار هرمزگان و جمعی از مسوولان استان در این جزیره به بهره‌برداری رسید.

به گزارش امواج برتر به نقل از ایرنا، در مرحله نخست اجرایاین طرح مسیر دوم فیبر نوری دریایی برای جزایر کیش، قشم و خارک به طول ۱۸۹ کیلومتر و با هزینه‌ای افزون‌ بر ۳۷۶ میلیارد ریال اجرا شد.

بخش نخست طرح شامل ۲۳ کیلومتر مسیر دریایی، ۲۸ کیلومتر مسیر ساحلی و ۱۹ کیلومتر کابل‌کشی درون جزیره کیش و ۴۳ کیلومتر کابل‌کشی دریایی از جزیره خارک است.

با بهره‌برداری از این طرح، مسیر دارای پروتکشن شده و احتمال قطعی شبکه به کم‌ترین مقدار ممکن می‌رسد.

در مسیر جزیره قشم نیز ۹ کیلومتر مسیر دریایی احیا، سه کیلومتر مسیر دریایی از پُل به لافت احداث و ۶۴ کیلومتر نیز درون جزیره کابل‌کشی شده است.

در مجموع ۷۸ کیلومتر کابل‌کشی فیبرنوری دریایی انجام شده که حدود ۴۵ درصد آن در استان هرمزگان و حجم کابل‌کشی خشکی این استان نیز ۱۱۱ کیلومتر است.

رفع نقص آزمایش تحویل طرح نور ۲ با افزون بر ۶۰۰ کیلومتر کابل‌کشی در جزایر خلیج فارس که از پیش اجرا شده بود نیز امروز انجام و برای ورود به مدار در صورت لزوم آماده شد.

این طرح نخستین طرحی است که توسط متخصصان ایرانی و با تکیه بر توان داخلی در دریا به بهره برداری می‌رسد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال فناوری پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع ايرنا
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.