چه اینترنتی برای شما مناسب است؟

چه اينترنتي براي شما مناسب است؟

در این‌جا قصد داریم تفاوت‌های عمده بین اینترنتADSL ،VDSL و فیبر نوری را مطرح کنیم تا در صورتی‌که بخواهید بین این اتصالات یک گزینه را انتخاب کنید، بسته به شرایط و نیازتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

اینترنت ADSL

ADSL در واقع نوعی خاص از فناوری DSL به‌معنی «خط اشتراک دیجیتال نامتقارن» است که با بهره‌گیری از سیم‌های مسی معمولی خطوط تلفن، امکان استفاده از اینترنت پهن‌باند را برای شما فراهم می‌کند.

مزیت استفاده از فناوری ADSL برای اتصال به اینترنت این است که برای بهره‌ گرفتن از آن به سیم ویژه‌ای نیاز ندارید، در نتیجه راه‌اندازی و استفاده از اینترنت ADSL هزینه‌ی کمی دارد و به‌دلیل عدم نیاز به تجهیزات خاص به‌شکل گسترده‌تری برای کاربران در دسترس قرار می‌گیرد.

در این فناوری، سرعت آپلود بسیار محدودتر از سرعت دانلود می‌باشد که این امر به کیفیت سرویس نیز مرتبط است. عواملی همچون کیفیت سیم تلفن، فاصله تا مرکز مخابراتی و وجود نویز روی خط می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سرعت دانلود و آپلود بگذارد.

در  فناوری ADSL سرعت دانلود بسیار بیشتر از آپلود می‌باشد. فناوری ADSL2+ که به‌طور گسترده در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد مخصوص آن دسته از کاربرانی است که در فاصله‌ی بیبشینه ۲ کیلومتری از مرکز مخابراتی ساکن هستند.

اینترنت VDSL

فناوری دیگری که بر بستر DSL توسعه داده شده VDSL به‌معنی «خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا» است. این فناوری در مقایسه با  ADSL می‌تواند تا سه برابر سرعت دانلود بالاتری را فراهم کند. همچنین سرعت آپلود به‌میزان ۱۰ برابر بیشتر ازADSL  می‌باشد.

سرعت دانلود و آپلود توسط فناوری VDSL یکسان است. مسیر سیم‌های VDSL به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که فاصله‌ای که سیگنال برای رسیدن به کاربر باید طی کند، کاهش می‌یابد. کمتر شدن این فاصله به‌معنی کاهش افت کیفیت سیگنال و دستیابی به اتصالی مطمئن‌تر است. درنظر داشته باشید که کیفیت سیم‌های مسی و طول آن‌ها می‌توانند به‌نوبه‌ی خود روی سرعت اینترنت VDSL اثر بگذارند.

فیبر نوری

اینترنت فیبرنوری UFB به‌معنی «پهن‌باندِ فوق‌سریع» است و از آن با نام اینترنت فیبری یاد می‌شود.

در اینترنتUFB  از کابل‌های فیبر نوری با اندازه و وزن کم‌تر نسبت‌به خطوط تلفن عادی استفاده می‌شود و خبری از خطوط تلفن ثابت نیست. این کابل‌های فیبر نوری دارای رشته‌هایی خاص هستند که درون محفظه‌ای غیررسانا جای گرفته‌اند. رشته‌های یادشده به‌جای انتقال سیگنال‌های الکتریسیته، سیگنال‌های نوری را منتقل می‌کنند، بنابراین این کابل‌ها مقاومت بیشتری در برابر آسیب‌دیدن از طریق عوامل محیطی از خود نشان می‌دهند.

برای استفاده از اینترنت فیبری باید کابل‌هایی به‌صورت جداگانه به سمت خانه‌ی کاربر کشیده شود و به‌طور کلی هزینه‌ی راه‌اندازی و استفاده از اینترنت فیبری بسیار بیشتر است. در ایران، اینترنت فیبر نوری تنها از سوی شرکت مخابرات ارایه می‌شود. 

سرعت دانلود و آپلود بسیار بالایی از طریق فیبر نوری برای کاربران فراهم می‌‌شود. در واقع اینترنت فیبر نوری مخصوص کسانی است که حجم زیادی از داده را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند. برخلاف اینترنت‌های بر بسترDSL، در اینترنت فیبر نوری صرف‌نظر از این‌که در چه فاصله‌ای با مرکز قرار دارید، یک نوع کیفیت دریافت می‌کنید.

کدام یک بهتر است؟

در دسترس بودن و قیمت سرویس‌ها، قطعا اصلی‌ترین فاکتورها در هنگام انتخاب می‌باشند. درحال‌حاضر اینترنت‌های فیبر نوری و  VDSL به‌صورت گسترده در ایران عرضه نمی‌شوند اما هرچه زمان می‌گذرد، زیرساخت‌های کشور برای دستیابی گسترده به فیبر نوری و VDSL توسعه‌ی بیشتری پیدا می‌کند. اگر به مرحله‌ای رسیدیم که هر سه نوع اینترنت به‌صورت گسترده در همه‌جای ایران قابل‌دسترس بودند، می‌توانید به انتخاب بهترین گزینه فکر کنید.

در نظر داشته باشید که در سرویس‌های مبتنی‌بر فناوریDSL، فاصله‌ی شما از مرکز مخابراتی تاثیر مهمی روی کیفیت می‌گذارد. باید تعیین کنید که چه‌نوع کاربری هستید. اگر استفاده‌ی شما از اینترنت به مواردی مانند بررسی ایمیل، وب‌گردی و مشاهده‌ی شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود، بی‌شک ADSL بهترین گزینه است. این سرویس هم هزینه‌ی کمتری نسبت‌به بقیه دارد و هم به‌خوبی کار شما را راه می‌اندازد. اگر از طریق اینترنت به انجام کاری نظیر استریم می‌پردازید،VDSL  گزینه‌ای بهتر به‌شمار می‌آید. این سرویس در مقایسه‌ با ADSL سرعت آپلود بسیار بهتری دارد و برای استفاده از آن، مجبور نیستید هزینه‌های اتصال فیبر نوری را بپردازید.

اینترنت VDSL گزینه‌ای مناسب برای کسب‌و‌کارهای کوچک‌ که دارای شبکه‌های داخلی هستند، نیز به‌شمار می‌آید. برای کاربرانی که استفاده‌ی بسیار گسترده‌تری از اینترنت دارند و هر روز چندین دستگاه به‌صورت هم‌زمان حجم زیادی از داده را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند، اینترنت فیبری بهترین گزینه است. پس از این‌که فهمیدید کدام‌یک از انواع اینترنت پهن‌باند مخصوص شما است، به بررسی شرکت‌های مختلف ارایه‌دهنده بپردازید و بهترین را انتخاب کنید.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع زوميت
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.