پنجم اسفند ماه «روز مهندس» بر صاحبان اندیشه‌ها و نگرش‌های مهندسی مبارک باد

پنجم اسفندماه «روز مهندس»بر صاحبان اندیشه‌ها و نگرش‌های مهندسی مبارک باد.

بهره‌ی آدمی از خلقت در اندیشه و نگرش مهندسی تبلور یافته است و دنیای پیرامون ما آمیزه‌ای از هنجارها و ناهنجارهای ساخته و پرداخته‌ی اندیشه‌ی مهندسان است. نگرش مهندسی با الهام از طبیعت در پی ساختن دنیایی بهتر است که زیستن در آن به رفاه و آرامش نزدیک‌تر باشد و سختی‌ها و مشکل‌ها را بزداید. بشر با تکیه بر علوم مهندسی از سیر در دنیای کوچک‌ترین ذرات شناخته شده تا سفر به دنیای پهناورترین کهکشان‌ها را چشیده است، فاصله‌ها را کوتاه نموده و با کمک ابزارهای ارتباطی دنیا را به دهکده‌ای کوچک تبدیل کرده است. با این همه پیشرفت‌های فناوری بسیار غافلگیر کننده است و پیش بینی در باره آن چه در سال‌های نزدیک پیش رو رخ خواهد نمود، با احتیاط همراه است.

ایران در شمار کشورهایی قرار دارد که دارای بالاترین تعداد دانش‌آموختگان رشته‌های علوم مهندسی است اما با وجود قرار گرفتن در بین سه یا چهار کشور نخست در تولید مهندس، در تولیدات مهندسی موفقیت چندانی ندارد . بسیاری از دانش‌آموختگان علوم مهندسی در یافتن شغل و جایگاهی هماهنگ با آن‌چه آموخته‌اند با مشکل روبه‌رو هستند، گسترش رشته‌های مهندسی افزون بر این که از کیفیت آموزش‌ها کاسته است، تعداد متقاضیان این رشته‌ها را هم کاهش داده است، موضوعی که برای یک کشور در حال توسعه به منزله‌ی هشدار است.

جهان آینده بدون علوم مهندسی از توانایی توسعه برخوردار نخواهد بود و سیطره‌ی علوم مهندسی در تمامی زمینه‌ها بر علوم مختلف از هم‌اکنون روشن است. مهندسان به کمک آموخته‌‌ها و نوآوری‌های خود برای تمامی مشکلات و مسائل آینده، بیش از گذشته راه حل‌های مفید ارائه خواهند داد. در چنین دنیای فناورانه‌ای هر حرکتی که به کند کردن فرایند پژوهش و آموختن بینجامد، شکاف عمیقی از پیشرفت و توسعه فراروی آینده‌ی کشور قرار خواهد داد. سرعت پیشرفت‌ها آن‌قدر افزایش یافته است که لختی درنگ، جبران عقب ماندگی را ناممکن می‌سازد و کشور را برای همیشه از پیشرفت باز می‌دارد. باید با تکیه بر خرد و دانش و استفاده از صاحب‌نظران برجسته راه‌های ناهموار را، هموار ساخت و از ساختن سرعت‌کاه در مسیر پیشرفت و فناوری پرهیز نمود. در سیاست‌گذاری‌ها نیازمند متخصصان آگاه و متعهدی هستیم که مسیرها و نقشه‌های راه پیشرفت فناوری در دنیا را می‌شناسند و از پیامدهای هر تصمیمی به خوبی آگاهی دارند.

پنجم اسفند ماه «روز مهندس» بر صاحبان اندیشه‌ها و نگرش‌های مهندسی مبارک باد.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.