کمک به خدمات امداد و نجات و آتش نشانی با سامانه دانش‌بنیان نفر

کمک به خدمات امداد و نجات و آتش نشانی با سامانه دانش‌بنیان نفر

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت سامانه‌ای شدند که بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی و با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند. این سامانه برای نخستین بار در کشور تولید شده و در امداد و نجات و آتش نشانی کاربرد دارد.

به گزارش امواج‌برتر یکی از استارت آپهای مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف و به سرپرستی دکتر امین رضایی‌زاده عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق این دانشگاه موفق به ساخت سامانه‌ای با عنوان «نفر» شدند. این سامانه جهت تعیین موقعیت و ناوبری فرد است و با استفاده از داده‌های سنسورهای اینرسی مثل ژیروسکوپ و شتابسنج، در کنار الگوریتم پیشرفته فیلتر کلمن، موقعیت جغرافیایی فرد محاسبه و به اپلیکیشن موبایل از طریق بلوتوث ارسال می‌شود.

همچنین این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی الگوی راه رفتنِ کاربر را فرا می‌گیرد و به این طریق هویت او را بخاطر می‌سپاردکه باعث افزایش دقت موقعیت‌یابی می‌شود.

این محصول دانش بنیان بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی (نظیر GPS, WIFI و غیره) و فقط با اتکا به داده های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند. دقت این سامانه در حدود ۲٪ است. این سامانه به جلوی کمربند بسته می‌شود و می‌تواند در کاربردهای امداد و نجات و آتش نشانی استفاده شود. اطلاعات بیشتر از این سامانه در مجله IEEE به چاپ رسیده است.

سرپرست این استارتاپ در خصوص سامانه طراحی شده گفت: این محصول در حد نمونه ساخته شده، موجود و آماده تجاری سازی برای کاربردهای مختلف است. این سامانه حاصل تلاش یکساله یک تیم ۶ نفره از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است که نمونه داخلی ندارد و در مقایسه با نمونه‌های بسیار معدود خارجی از دقت و امکانات بسیار بالاتری برخوردار است.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

برچسب ها

دیدگاه ‌ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.