پنجم اسفند ماه؛ زادروز خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس گرامی باد

روز مهندس

گر چه گام نخست در مهندسی فراگیری فناوری، ریاضیات و دانش و علوم مهندسی است اما این استفاده از دانش مهندسی در حل مسائل کاربردی است که شخصی را شایسته‌ی عنوان استفاده از عنوان مهندس می‌نماید؛ شخصی که می‌تواند بین علوم مختلف پل بزند تا مسائل و چالش‌های فراروی جامعه‌ی امروزی را حل کند و دنیا را برای بهتر زیستن مهیا نماید. پیش‌ترها مهندس جایگاه ویژه‌ای در جامعه و نزد افکار عمومی داشت. شخصی که می‌توانست بسیاری از مشکلات را حل کند و در بسیاری از مسائل ریز و درشت نظر بدهد.

امروز اما علوم مهندسی بسیار گسترده و پیچیده شده و مهندس تنها می‌تواند در باریکه‌ای از علوم مهندسی ابراز نظر نماید و در بسیاری از شاخه‌ها و گرایش‌های غیر فنی و علوم انسانی هم مفهوم‌های تازه‌ای از مهندسی تعریف شده است. با این حال به نظر می‌رسد در کشور مهندسان از جایگاه شغلی خود رضایت کافی ندارند و حجم بالای دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی هم تا چندی پیش چالش‌هایی پیش روی اشتغال و به‌کارگیری مهندسان قرار داده بود. موضوعی که صندلی‌های مهندسی را در بسیاری از دانشکده‌های فنی و مهندسی با کم اقبالی روبه‌رو ساخته بود و استعدادهای برتر را راهی رشته‌ها و گرایش‌های دیگر نموده بود. اما یک کشور برای توسعه، به توزیع متوازن استعدادها در تمامی رشته‌ها نیازمند است، توزیع متوازنی که خود نیازمند یک ساختار مهندسی شده‌ی اجتماعی و دانشگاهی برای هدایت و توزیع استعدادها بر اساس نیازهای جامعه است.

اینک چند سالی است که کارخانه‌ها، صنایع و بخش‌های فنی و مهندسی کشور کمبود یا نبود نیروی ماهر، آموزش دیده و مناسب را بیش از گذشته حس می‌کنند، زنگ خطری که برای تامین نیروی مورد نیاز آینده‌ی صنعت و بخش تولید به صدا درآمده است، باید از مدت‌ها پیش مورد توجه قرار می‌گرفت. برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی و صنعتی باید این زنگ خطر را بشنوند و ضمن برنامه‌ریزی و ایجاد شرایط بهتر برای حفظ، نگهداشت و پیشگیری از مهاجرت‌ نیروهای آموزش دیده و سرمایه‌های گرانسنگ کنونی که جامعه به شدت به آن‌ها نیازمند است، برنامه‌ریزی‌های جدی‌تری برای تشویق استعدادهای برتر به سمت رشته‌ها و گرایش‌های مهندسی به انجام رسانند. کمبود نیروی کار یک چالش جهانی است و تمامی کشورها به فکر جذب سرمایه‌های انسانی از سراسر جهان هستند، در این شرایط از دست دادن این استعدادها به‌ویژه در بخش مهندسی که با توسعه‌ی کشور رابطه‌ای تنگاتنگ دارد جبران ناپذیر خواهد شد.

روز مهندس فرخنده باد⚘️

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.