نخستین واحد بخار نیروگاه فردوسی افتتاح شد

واحد بخار نيروگاه فردوسي

همزمان با هفته سی‌ام پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی فردوسی با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان صبح امروز به صورت ویدیو کنفرانس با دستور رییس‌جمهور و توسط محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی ایران افتتاح شد.

به‌گزارش امواج برتر به نقل از پاون، در راستای افزایش تولید برق، پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین افزایش راندمان نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی، احداث سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه فردوسی در قالب طرح‌های بیع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

ماموریت اصلی طرح‌های بیع متقابل احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است؛ در همین راستا احداث بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل با شرکت تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.

در نیروگاه‌های گازی، حرارت خروجی واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی بین ۵۴۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. 

در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در هر واحد بخار سالانه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد. 

بر همین اساس با تکمیل واحدهای بخار این نیروگاه نیز سالانه ۷۵۶ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. از طرفی در حال حاضر نیروگاه فردوسی دارای ۶ واحد گازی در مجموع به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات است که با تکمیل سه واحد بخار نیروگاه ظرفیت این مجموعه به یک هزار و ۴۳۱ مگاوات و راندمان آن به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع پاون
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.