مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد تاکید کرد:

ضرورت نوسازی نیروگاه‌ قدیمی مشهد برای افزایش راندمان و بهره‌وری

ساخت و بازسازی تعداد ۳۵۰ قلم از قطعات مختلف نیروگاهی به دست متخصصان نیروگاه مشهد

مدیر عامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد؛ نوسازی نیروگاه‌های قدیمی برای افزایش راندمان و بهره‌وری یک انتخاب نیست، یک الزام اساسی است.

به گزارش امواج‌برتر به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق مشهد؛ مهندس امیر طالبی طرقبه مدیرعامل شرکت در این باره بیان کرد: نیروگاه مشهد به‌عنوان نخستین واحد نیروگاهی خراسان بزرگ، در زمینی به وسعت ۴۳ هکتار، در شرق مشهد مقدس و در جوار بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام، در ابتدای بلوار شهید عباسپور قرار دارد نیروگاه مشهد در سال‌ ۱۳۴۳ با نصب سه دستگاه دیزل تاسیس و راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۶۲ با ساخت ۸ واحد نیروگاهی به روند تولید برق ادامه داد که در آن زمان به‌دلیل میزان نیاز کشور به برق و نیروگاه‌های موجود، در عمل جزو بزرگ‌ترین نیروگاه‌های استان و تامین کننده اصلی برق خراسان بزرگ و شهرستان مشهد محاسبه می‌گردید .

وی در ادامه افزود: این نیروگاه در ابتدا درسال ۱۳۴۷ دو واحد بخار الین ۱۲/۵ مگاواتی داشته، اما به‌ تدریج در سال ۱۳۵۱ و ۱۳۵۳ ،دو واحد بخار اشکودا به ظرفیت هرکدام ۶۰ مگاوات و واحدهای گازی بی بی سی به ظرفیت نامی ۷۹ مگاوات و در آخر واحدهای گازی آلستوم به ظرفیت نامی ۱۸/۷۵ مگاوات هم به آن اضافه شد و ظرفیت نامی نیروگاه به ۳۴۰ مگاوات افزایش یافت.

طالبی طرقبه گفت: واحد ۲ الین که دومین واحد قدیمی نیروگاهی کشور است، علی‌رغم عمر ۵۴ ساله هنوز و در حال حاضر در مدار تولید قرار دارد و توان نامی این نیروگاه هم اکنون ۳۲۸ مگاوات می‌باشد.

وی یادآور شد: به دلیل نیاز شبکه به برق تولیدی نیروگاه مشهد، در حال حاضر ۳ واحد بخار و ۴ واحد گازی این نیروگاه با فعالیت بیش از ۳۰۰ نفر پرسنل در بخش‌های تولید، تعمیرات، اداری ، فعال می‌باشد.

مدیرعامل نیروگاه مشهد در باره عمر طولانی و لزوم احداث واحدهای جدید و افزایش راندمان نیروگاه، گفت: نباید این موضوع را از نظر دور داشت که مساله راندمان پایین نیروگاه‌های قدیمی در بیشتر موارد با طرح‌های بهینه‌سازی حل نمی‌شود، چرا که راندمان نیروگاه‌های قدیمی نمی‌تواند نسبت به رقمی که در طراحی اولیه پیش‌بینی ‌شده، تغییر چندانی داشته باشد.

ایشان در ادامه اضافه کردند: در حال حاضر بهره‌وری واحدهای نیروگاه مشهد با راندمان ۲۷ درصد ارزیابی می‌شود، که با اتکا به همین راندمان و ظرفیت، نیروگاه را در تمام طول پیک تابستان در مدار نگه داشتیم، چراکه خروج از شبکه به افت ولتاژ و خاموشی بیشتر در شهرستان مشهد منجر می‌شد.

طالبی طرقبه ذکر کرد: این مساله به‌ درستی نشان می‌دهد که سهم این نیروگاه در تامین برق مشهد غیرقابل‌ چشم‌پوشی می‌باشد. به‌علاوه نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که این نیروگاه، به طور همزمان بر روی پست‌های ۶۳ ، ۱۳۲ کیلو ولت و خط ۲۰ کیلو ولت داخلی شهرستان مشهد تولید برق می‌نماید.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق مشهد بر لزوم افزایش راندمان نیروگاه‌های قدیمی با احداث واحدهای سیکل ترکیبی جدید تاکید کرد و اظهار کرد: تلاش ما برای افزایش راندمان با اتکا به تغییرات فنی و سطحی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر افزایش راندمان نیروگاه داشته باشد.

طالبی طرقبه افزود: مذاکرات نصب و جایگزینی واحدهای جدید سیکل ترکیبی در نیروگاه مشهد از سال گذشته تا به الان بین شرکت مادر تخصصی برق حرارتی و شرکت مالک انجام شده است و امید واریم به زودی کلنگ نصب واحدهای جدید نیروگاه مشهد به زمین بخورد .

چرایی نوسازی نیروگاه‌ها

مهندس طالبی طرقبه بر نوسازی نیروگاه‌های قدیمی به‌عنوان یک الزام غیرقابل‌ چشم‌پوشی تاکید کرد و افزود: نوسازی نیروگاه‌های قدیمی برای افزایش راندمان یک انتخاب نیست، یک الزام اساسی است. به ‌عنوان‌ مثال در صورت نصب واحد سیکل ترکیبی در نیروگاه مشهد ، راندمان ابن نیروگاه از ۲۷درصد به حدود ۵۵ درصد افزایش‌یافته و تقریبا دو برابر می‌شود. که سهم قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت و افزایش توان تولیدی خواهد داشت و به همین دلیل است که عمده نیروگاه‌هایی که در حال احداث بوده یا در طول سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند، سیکل ترکیبی می‌باشند، چراکه این دست از نیروگاه‌ها راندمان بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تری دارند و با محیط‌زیست نیز سازگارتر هستند.

ایشان در پایان ابراز امیدواری کرد، با نصب واحد جدید در نیروگاه مشهد که به افزایش راندمان منجر شده و‌ تولید نیروگاه را نیز افزایش خواهد داد، نیاز خط ۶۳ و ۱۳۲ کیلوولت شهر مشهد با امنیت بیشتری برای سال‌های آینده تامین خواهد گردید.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

منبع گروه خبر امواج‌برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.