مدیر سواد رسانهای معاونت فضای مجازی صدا وسیما با ذکر اینکه اعتقاد نداریم که مرزهای فضای مجازی بسته شود، بیان کرد: اینستاگرام نباید بسته شود اما میزان پهنای باندی که اشغال میکند باید کاهش یابد.
به گزارش امواجبرتر، چهارمین جلسه از سمینار علمی حکمرانی فضای مجازی با موضوع «ابعاد فرهنگی- اجتماعی طرح حمایت از حقوق کاربران» عصر دیروز شنبه ۲۰ شهریور با همکاری پژوهشگاه فضای مجازی و دانشگاههای تهران و امام صادق (ع) برگزار شد.
در این جلسه که با مدیریت محمدعلی شاکری دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق برگزار شد، دکتر فرشاد مهدی پور رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محمدحسین سیاح طاهری مدیر سواد رسانهای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، دکتر ایمان عرفان منش عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق و دکتر حمید ضیایی پرور کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بحث و تبادل نظر در مورد ابعاد اقتصادی-فناورانه طرح حمایت از حقوق کاربران، پرداختند.
محمدحسین سیاح طاهری مدیر سواد رسانهای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما در این نشست، به عنوان مدافع طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، سخن خود را با ارایه پرسشهایی در مورد اهداف فرهنگی و اجتماعی، تأثیرات و موانع اجرای طرح، شروع کرد.
وی از مولفههایی چون تنظیم گری، ساماندهی خدمات پایه کاربردی، حمایت از پلتفرمهای داخلی، تعیین سطوح مختلف دسترسی و افزایش پهنای باند به عنوان اهداف مورد نظر طرح، یاد کرد.
سیاح طاهری در ادامه افزود: در کنار حمایت از پلتفرمها، حمایت از تولیدکنندگان محتوای مورد نظر کشور نیز حایز است. ظاهر امر این است که طرح یاد شده همه لایههای فضای مجازی را در بر میگیرد و این یکی از نقاط قوت طرح است. در حال حاضر، دست ما برای حکمرانی در این عرصه بسته است. قصد ما جلوگیری از ول بودن فضای مجازی است و بیشک حاکمیت ملی حداقلی در این فضا، امری ضروری محسوب میشود.
وی در مورد مسایل مربوط به فیلترینگ، اظهار کرد: وقتی نشود حاکمیت را اعمال کرد، چارهای جز فیلترینگ باقی نمیماند. اگر بتوانیم پلتفرمها و سکوهای خارجی را پایبند به قانون کنیم، دیگر نیازی به فیلترینگ نیست و صرفاً محتوای نامناسب حذف میشود و کاربر متخلف مسوولیتش را میپذیرد.
مدیر سواد رسانهای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما با اشاره به مساله اینستاگرام، تصریح کرد: کسب و کارها در اینستاگرام و دیگر پلتفرمهای خارجی، هیچ مسوولیتی را به عهده نمیگیرند و رقابتی ناسالم در این بستر وجود دارد. علاوه بر این در اینستاگرام، تبلیغ مصرف گرایی و پیجهای لاکچری موجب سرخوردگی و افسردگی کاربران شده است.
سیاح طاهری با ترسیم تصویری مطلوب از اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران، تاکید کرد: ما اعتقاد نداریم که مرزهای فضای مجازی باید بسته شوند. اینستاگرام نباید بسته شود، اما قدرتش باید کاهش یابد و میزان پهنای باندی که اشغال میکند کاهش یابد. علاوه بر این از کسانی که در پلتفرمهای داخلی فعالیت میکنند، باید حمایت شود.
دیدگاهتان را بنویسید.