متریونیک، یک رشته مهندسی جدید به ابتکار دانشگاه خواجه‌نصیر

متریونیک، یک رشته مهندسی جدید به ابتکار دانشگاه خواجه‌نصیر

به ابتکار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برای نخستین بار رشته جدیدی با نام مهندسی متریونیک(Materionics) در مقطع کارشناسی ارشد با تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شد.

به گزارش امواج‌برتر، نام مهندسی متریونیک (Materionics) از تلفیق نام مهندسی مواد (Materials) و مهندسی الکترونیک (Electronics) اقتباس شده است. رشته مهندسی متریونیک برای دانشجویانی طراحی شده که علاقه‌مند به تحصیل و بهره‌گیری از هر دو حوزه‌ی مهندسی مذکور هستند. متریونیک با الگوبرداری از سایر موضوعات بین‌رشته‌ای نظیر مکاترونیک (تلفیق مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک)، تلفیقی از هم‌پوشانی اهداف مشترک در رشته‌های مهندسی مواد و الکترونیک است.

مهندسی متریونیک بر پایه همکاری بین دانشکده‌ی مهندسی و علم مواد و دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شکل گرفت. پس از تدوین اهداف، ضرورت­‌ها و اهمیت این رشته و همچنین تعریف برنامه درسی، مجوز راه­‌اندازی این رشته از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شد و امکان جذب دانشجو از طریق آزمون سراسری (از سال ۱۴۰۱) محقق شده است. در نقشه‌ی جامع علمی کشور و در رده اولویت‌های علم و فناوری، موضوع مواد- الکترونیک مطرح شده است. از منظر هم‌سویی با این موضوع و همچنین برنامه‌ی راهبردی دانشگاه (که به طور خاص به حمایت از توسعه علوم و فناوری‌های میان‌رشته‌ای اشاره دارد)، موضوع بین‌رشته‌ای متریونیک تعریف شده است.

در طول دو دهه اخیر، بسیاری از پیشرفت‌های فناوری در جهان وابسته به صنعت الکترونیک بوده و این پیشرفت در بسیاری موارد مدیون تولید مواد پیشرفته و هوشمند (نظیر الکتروسرامیک‌ها، الکتروپلیمرها، پیزوالکتریک‌ها، ابررساناها، نیمه‌رساناها و ابرخازن‌ها) بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که مباحث بین علم مواد و الکترونیک سابقه زیادی داشته و در این ارتباط تحقیقات گسترده‌ای در دنیا در دانشگاه‌های مختلف انجام می‌پذیرد. بر این اساس، هدف از رشته‌ مهندسی متریونیک فراهم کردن امکان تحصیل دانشجویان در زمینه‌­های آموزش اصول کاربردی و صنعتی دروس مرتبط با رشته‌های مهندسی مواد و مهندسی الکترونیک است. مهندسی متریونیک طراحی شده است تا به چالش‌ها و پیشرفت‌های جدید مرتبط با تلفیق دو حوزه‌ی مهندسی مواد و مهندسی الکترونیک پاسخ دهد.

برنامه آموزشی و پژوهشی رشته‌ی متریونیک با جنبه‌های علمی و مهندسی ساختار، خواص، تولید، پردازش و کاربرد مواد پیشرفته در مهندسی الکترونیک و به طور متقابل با جنبه‌های ساخت ادوات الکترونیکی با استفاده از مواد با خواص و کارایی‌های متفاوت در ارتباط است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،‌ هدف این رشته‌ی جدید، تربیت محققان و مهندسانی خبره در زمینه‌ی تلفیق مهندسی مواد و مهندسی الکترونیک است که با داشتن دانش کافی از خواص فیزیکی، الکترونیکی و مکانیکی مواد بتوانند در پیشرفت مواد و تجهیزات الکترونیکی شامل ادوات الکتریکی، نوری و مغناطیسی از طریق دست‌کاری و بهینه‏‌سازی روش ساخت، شکل، اندازه، ساختار و ترکیب مواد ایفای نقش کنند. از این رو در نظر است تا دانش آموختگان مقطع کارشناسی مهندسی مواد و مهندسی برق در رشته‌ی متریونیک در مقطع کارشناسی ارشد مورد پذیرش قرار گیرند تا با گذراندن دروس مرتبط در سطح تحصیلات تکمیلی با هر دو جنبه‌ی این علوم آشنا شده و به عنوان دانش آموختگانی با توانمندی بالا در هر دو حوزه مهندسی مواد و مهندسی الکترونیک، جذب صنایع مختلف به ویژه صنعت الکترونیک شوند.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع ایسنا
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.