تولید انرژی از امواج دریا با آهن‌ربای موجی

تولید انرژی از امواج دریا با آهن‌ربای موجی

یک شرکت تحقیقات و توسعه فعال در انگلیس و قبرس در ادامه تحقیقات یک دهه گذشته خود جدیدترین نمونه از ژنراتورهای شناور را ارایه کرد که در صورت رسیدن به بهره‌برداری در مقیاس گسترده می‌تواند انقلابی در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک ایجاد کند.

به گزارش امواج‌برتر و به نقل از نیواطلس، شرکت انرژی امواج دریا (SWEL) بیش از یک دهه است که روی یک وسیله شناور برای تولید انرژی از امواج دریا موسوم به آهن‌ربای موجی (Waveline Magnet) کار می‌کند.

 این شرکت تاکنون چند نمونه از این دستگاه را در دریا و بیرون از دریا (در حوضچه‌های آب موج‌دار) آزمایش کرده و مدعی است که این وسیله تولید بالایی با هزینه بسیار پایین دارد.

در حالی که تولید برق از انرژی خورشیدی در سطح جهان در حال افزایش و تبدیل به یکی از ارکان‌های دوره کربن‌زدایی است اما هنوز شاهد مهار و استفاده از منابع انرژی امواج در مقایس گسترده نبوده‌ایم، هر چند انرژی امواج و جزر و مد ظرفیت بالقوه زیادی دارد البته معنی این حرف این نیست که در این زمینه تلاش نمی‌شود بلکه در سال‌های گذشته شاهد ایده‌ها و طرح‌های زیادی در زمینه انرژی امواج بوده‌ایم.

نمونه‌ها و تجهیزات تجاری زیادی در مقیاس کوچک ساخته شده یا در دست ساختن هستند و فعالان این زمینه خوشبین هستند که این بخش در سال‌های آینده نقش مهمی در تامین انرژی پاک خواهد داشت.

این دستگاه‌ها به بیان ساده ، زنجیره‌ای قطعه‌ – قطعه و طولانی از شناورهای پلاستیکی است که برای شناور شدن روی سطح آب در مسیر امواج طراحی شده‌اند.

وقتی که امواج با این وسیله شناور برخورد می‌کنند، قطعات دستگاه با پیروی از جریان آب یک حرکت مارپیچ ایجاد می‌کند. این قطعات به جای اینکه به یکدیگر متصل باشند از طریق بازوهای اهرمی به قطعات یک بخش همانند ستون فقرات متصل هستند.

قطعات دستگاه با امواج حرکت می‌کنند در حالی که بخش «ستون فقرات» به طور نسبی ثابت است و بازوهای اهرمی، ژنراتورهای برق داخل واحدهای ستون فقرات را به حرکت وا می‌دارند.

شرکت انرژی امواج دریا SWEL در مورد این دستاورد ذکر کرده است: این دستگاه قادر است در درون «امواجی با هر ارتفاعی» کار کند و شرایط نامساعد و شدید موجی تاثیری منفی بر عملکرد آن ندارد و خطری را نیز متوجه دوام و بقای آن نمی‌کند.این دستگاه را می‌توان از مواد بازیافتی ساخت و از این رو تاثیر آن روی زندگی دریایی و بستر دریا اندک است. برقی متناوبی که این دستگاه شناور تولید می‌کند از طریق یک کابل قابل انتقال به ساحل است یا می‌توان این برق را بطور مستقیم در دریا مورد استفاده قرار داد.

این شرکت در مدت بیش از ۱۰ سال گذشته نمونه‌های آزمایشی از این ژنراتور شناور را تولید کرده و این نمونه‌ها در حوضچه‌های آب مواج در دانشگاه «پلای‌ماوث» (Plymouth) در انگلیس و نیز دانشگاه قبرس آزمایش شده‌اند. 

شرکت انرژی امواج دریا مدعی است که هر دستگاه ژنراتور «آهن‌ربای موجی» تا حد ۱۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و هزینه هر کیلووات ساعت برق تولیدی آن کمتر از یک صدم دلار است در حالی که هزینه پایه تولید برق امروز در صنعت انرژی امواج حدود ۸۴ صدم دلار برای هر کیلووات ساعت است.

نمونه‌های آزمایشی ژنراتورهای شناور با طول حدود ۳۲ متر و وزن ۱.۸ تن ساخته شده و به تولید برق ۱.۴ کیلووات رسیده‌اند. اکنون سوال این است که آیا برای رسیدن به تولید برق ۱۰۰ مگاوات امکان ساخت چنین ژنراتورهایی به طول چندین کیلومتر وجود دارد و آیا آنها خطری متوجه کشتیرانی نخواهند کرد؟

این شرکت وعده پاسخ به این سوالات را داده است و اگر این شرکت بتواند به وعده‌های خود عمل کند این نوآوری می‌تواند انقلابی در صنعت انرژی پاک باشد و این موردی است که جهان به آن نیاز دارد حتی اگر به معنی شناور شدن پلاستیک‌های بیشتری بر سطح اقیانوس‌های باشد. 

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج‌برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.