بازدهی نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت

نیروگاه

بازدهی نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ به‌دلیل ارتقای توان واحدهای موجود و تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسبت به سال گذشته با افزایش 0.1 درصدی به 39.1 درصد رسید.

به گزارش امواج برتر به نقل از پاون، بازدهی عملیاتی واحدهای نیروگاهی کشور بر مبنای مصرف سوخت و تولید برق در سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 0.1 درصدی به 39.1 درصد رسید.


این افزایش راندمان در شرایطی رقم می‌خورد که اگر گاز طبیعی مطابق روال سال گذشته تامین می‌شد و سهم سوخت مایع در سبد سوخت واحدهای نیروگاهی کشور به‌دلیل ناتوانی در تامین گاز طبیعی اضافه نمی‌شد، این راندمان 70 درصد بیش از میزان عملیاتی رشد می‌کرد و با افزایش 0.17 درصدی به 39.17 درصد می‌رسید.


ارتقای توان واحدهای نیروگاهی در کنار افزایش 1316 مگاواتی واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی از جمله عوامل رشد بازدهی واحدهای نیروگاهی بوده است.


از سوی دیگر، در شرایطی که واحدهای نیروگاهی کشور در سال 1401 به جای مصرف مازوت از سایر سوخت‌‌های مایع یا گاز طبیعی استفاده می‌شد، بازدهی واحدهای نیروگاهی نسبت به وضعیت فعلی به عدد 39.55 درصد می‌رسید.
افزایش مصرف سوخت مایع و مازوت زمینه کاهش راندمان واحدهای نیروگاهی در کشور را ایجاد کرده و همین مسئله سبب شده است بازدهی واحدهای نیروگاهی در سال 1401 نسبت به سال 1400 بیش از 0.1 درصد رشد نکند.
همچنین مطابق سند راهبردی انرژی کشور، بازدهی واحدهای نیروگاهی کشور تا سال 1410 باید از 40 درصد فراتر رود.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.