تلفیق صنعت الکترونیک، فناوری‌نانو و پلیمر در آستین الکترونیکی

در طول سال‌های گذشته فناوری‌های پوشیدنی وارد عرصه عمومی شده‌اند. محبوب‌ترین دستگاه‌ها در دنیا آن‌هایی هستند که می‌توانند روی مچ، بازو یا صورت خود قرار گیرند.  بسیاری از فناوری‌های پوشیدنی در حوزه سلامت هم کاربرد دارند.

به‌تازگی محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی آستین الکترونیکی ساختند که قابل تنفس است و در تماس با پوست، ایجاد خارش نمی‌کند و کاربر می‌تواند برای مدت طولانی از آن استفاده کند. این محصول به دلیل وجود نانوسیم‌های نقره، هدایت الکتریکی قابل توجهی دارد و راحت و انعطاف‌پذیر است که باعت می‌شود به‌عنوان  یک حسگر زیست پزشکی یا رابط انسان و ماشین استفاده شود.

مهندسان، تتریس را با استفاده از آستین الکترونیکی قابل تنفس بازی می‌کنند

این آستین از یک پلیمر قابل ارتجاع با حفره‌های متعدد ساخته و در محلول حاوی نانوسیم نقره غوطه‌ور شده تا با عملیات حرارتی با نانوسیم‌ها پوشانده شود. محصول نهایی یک لایه بسیار نازک چندمیکرونی است که تماس بسیار خوبی با پوست دارد. همین اتصال مناسب موجب بهبود قابل توجه نسبت سیگنال به نویز در این ابزار گردیده است. قابلیت تنفس‌پذیری این محصول در الکترونیک پوشیدنی اهمیت زیادی دارد چون  موجب استفاده آسان از آن می‌شود. این ماده که رسانای الکتریکی است، از انتقال نوری بهره‌ می‌برد و در حضور عرق بدن و استفاده طولانی‌مدت، ثبات عالی دارد.

نخستین نمونه این محصول از الکترودهای خشک ساخته شد و می‌توانست بر روی پوست کاربر سوار شود تا به عنوان حسگرهای الکتروفیزیولوژیک عمل کند و در اندازه‌گیری مواردی مانند الکتروکاردیوگرافی و سیگنال‌های الکترومیوگرافی با کیفیت ضبط سیگنال سنسورها نزدیک به مشابه الکترودهای تجاری به‌‌کار رود. مهندسان، در مرحله بعد این فناوری را در یک آستین نساجی پوشیدنی برای ایجاد یک کنترل‌کننده لمسی برای انجام بازی‌های رایانه‌ای مانند تتریس ادغام کردند.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع New ATLAS
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.