تاکسی‌های هوایی و اما و اگرهای آن

تاكسي هاي هوايي

در دنیای واقعی، وقت ارزشمند است و همه می‌خواهند در سریع‌ترین زمان به کارهایشان برسند. محال است که کسی نخواهد سریع‌تر به مقصد خود برسد. وظیفه صنعت حمل‌و‌نقل عمومی است که این خواسته را رفع کند. با توجه به این‌که هواپیماها نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی سریع‌تر می‌باشند، بسیاری به دنبال ارایه روش‌هایی برای بهبود عملکرد هواپیماها و فرودگاه‌ها هستند.

از مفاهیمی که در سال‌های اخیر همواره مورد بحث بوده است استفاده از هواپیماهای سبک با عنوان «تاکسی هوایی» است که می‌تواند مسافران را بین فرودگاه‌های محلی جابه‌جا کند و کمک کند تا افراد سریع‌تر به مقصد خود برسند. در اینجا سعی داریم عوامل مهم مربوط به تاکسی‌های هوایی را بررسی کنیم.

علت استقبال از تاکسی‌های هوایی این است که نیاز به توسعه زیرساخت جدیدی ندارد و از همان فرودگاه‌های موجود می‌توان برای توسعه تاکسی هوایی نیز استفاده کرد. در واقع کافی‌است تعدادی وسایل نقلیه هوایی خصوصی در سیستم‌های ترافیک هوایی فعلی وارد شود.

مفهوم اساسی در پسِ «تاکسی هوایی»، سیستم حمل و نقل هواپیماهای کوچک و ساده است. مزیت اصلی تاکسی‌های هوایی این است که در آن به جای تکیه به تعداد محدودی فرودگاه بزرگ، می‌توان از تمام ظرفیت‌های فرودگاه‌های محلی استفاده کرد. طبیعتا هزینه برپایی این فرودگاه‌ها و هواپیماهای کوچک‌تر کم‌تر بوده، بنابراین شرکت‌های هواپیمایی سرویس‌دهنده تاکسی هوایی این آزادی مالی را دارند که تنوع بیشتری را در مسیرها و برنامه‌های کاری خود به مشتریان ارایه دهند.

از مزایای تاکسی هوایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ازدحام کمتر در فرودگاه‌های بزرگ
  2. ازدحام کمتر در بزرگراه‌ها
  3. ازدحام کمتر در بزرگراه‌ها
  4. انعطاف‌پذیری بیشتر در برنامه سفر
  5. نقاط عزیمت و ورود بیشتر
  6. هزینه‌های عملیاتی کمتر برای شرکت‌های هواپیمایی کوچک‌تر

با وجود تمامی مزایایی که برای استفاده از تاکسی هوایی بیان می‌شود ولی اگر مقررات رعایت نگردد، منجر به هرج‌و‌مرج می‌شود. از این رو، پیش از پذیرش سیستم تاکسی هوایی، باید به‌طور کامل در مورد جزییات استفاده از آن‌ها و مسایل حقوقی، قوانین واضحی تصویب شود. به عنوان مثال در ایالات متحده، قوانین هواپیمایی مسافربری معمول از قوانین تاکسی هوایی مستقل است.

در بسیاری از نقاط جهان هنوز تاکسی‌های هوایی عمومیت نیافته‌اند و بیشتر هواپیماهای شخصی باید قواعد را رعایت کنند.

از عمده مشکلات تاکسی هوایی می‌توان به گران بودن آن اشاره کرد. این موضوع منجر می‌شود که مسافران تاکسی هوایی قشر خاصی از افراد را شامل شود. با این حال، هرچه بیش‌تر از آن‌ها استفاده شده و در دسترس باشد، هزینه آن‌ها برای هر پرواز کم‌تر خواهد شد.

مشکل عمده دیگر مساله ایمنی است. آیا هواپیمای جدید ایمن خواهند بود؟ آیا فرودگاه‌های محلی قادر به کنترل بی‌خطر ترافیک افزایش‌یافته هستند؟ همزمان با ساخت هواپیماهای جدید، تولیدکنندگان از آخرین فناوری کامپیوتری و الکترونیکی برای افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان هواپیماهای خود استفاده می‌کنند. پیشرفت در ناوبری و کنترل ترافیک هوایی نیز ضروری است.

ناسا مدتی پیش یک کنترل‌کننده ترافیک هوایی رباتیک را معرفی کرد که توانایی دریافت درخواست فرود از هواپیماهای ورودی را داشت و به هر پرواز یک شماره خودکار تخصیص می‌داد. سیستم‌های دیگری نیز ساخته شده‌اند که هواپیمای نزدیک را از نظر ارتفاع، مکان و جهت حرکت شناسایی می‌کنند و این اطلاعات را با سایر هواپیماهای مجاور به اشتراک می‌گذارند. این امر به‌خصوص برای فرود در هنگام وضعیت آب و هوایی نامناسب بسیار ارزشمند است.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

نویسنده گروه خبر امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.