۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های خراسان‌رضوی افزوده می‌شود/ دومین واحد بخار نیروگاه فردوسی تابستان ۱۴۰۱ با شبکه سنکرون می‌شود

۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های خراسان‌رضوی افزوده می‌شود/ دومین واحد بخار نیروگاه فردوسی تابستان ۱۴۰۱ با شبکه سنکرون می‌شود

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اینکه واحد دوم بخار نیروگاه فردوسی تابستان سال ۱۴۰۱ وارد مدار می‌شود، اعلام کرد: در تلاشیم تا پیک مصرف برق سال آینده حدود ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های استان خراسان رضوی بیفزایم.

به گزارش امواج‌برتر به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، محسن طرزطلب در جریان بازدید روز پنجشنبه 29 مهر خود از روند ساخت واحدهای بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ۱۴۳۱ مگاواتی فردوسی با بیان این مطلب بیان کرد: این مجموعه دارای ۶ واحد گاز و سه واحد بخار ۱۵۹ مگاواتی است که عملیات ساخت واحدهای بخار این نیروگاه در قالب طرح‌های بیع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: ماموریت اصلی طرح‌های بیع‌متقابل ساخت بخش بخار نیروگاه‌ سیکل‌ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است و در همین راستا ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل با شرکت تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.
طرزطلب اظهار کرد: در نیروگاه‌های گازی، حرارت واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی بین ۵۴۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در هر واحد بخار سالانه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در شمال‌شرق کشور به میزان ۴۷۷ مگاوات، بالا بردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به حدود ۵۰ درصد، دستیابی به صرفه‌جویی سوخت ۷۹۵ میلیون مترمکعب برای کل بخش بخار و کاهش آلایندگی زیست‌محیطی از جمله اهداف اجرای این پروژه است.
وی با اشاره به اینکه نخستین واحد بخار این نیروگاه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است، ذکر کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در تلاشیم تا دومین واحد بخار ۱۵۹ مگاواتی این نیروگاه نیز تابستان سال آینده وارد مدار شده و به کمک شبکه سراسری برق کشور در روزهای اوج مصرف انرژی بیاید.
طرزطلب تصریح کرد: بر همین اساس درصددیم تا پیک سال آینده با به مدار آوردن واحد گازی نیروگاه‌های سبزوار و تربت‌حیدریه و همچنین واحد بخار نیروگاه فردوسی بتوانیم حدود ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های استان خراسان‌رضوی بیفزاییم.
نیروگاه سیکل‌ترکیبی فردوسی در کیلومتر ۲۵ جاده مشهد به قوچان واقع شده است.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.