کاهش خطر ربات‌های مسلح با تعهد شرکت‌های فعال در این زمینه

با افزایش نگرانی در مورد مسلح شدن ربات‌ها، شرکت‌های زمینه رباتیک در نامه‌ای سرگشاده تعهد داده‌اند که ربات‌ها را مسلح نکنند.

به گزارش امواج‌برتر و به نقل از نیو اطلس، همان‌طورکه ربات‌های شرکت بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) و مشابه آنها کاربردهای گسترده‌تری پیدا می‌کنند، نگرانی‌ها در مورد استفاده نادرست از آنها افزایش می‌یابند. گروهی از شرکت‌های زمینه رباتیک در تلاش برای جلوگیری از گسترش ربات‌های قاتل در جامعه، با انتشار نامه‌ای سرگشاده متعهد شده‌اند که ماشین‌های خود را مسلح نکنند و از کاربران نیز خواسته‌اند همین کار را انجام دهند.

این ایده که ماشین‌های خودران را می‌توان به سلاح تبدیل کرد و برای آسیب‌رسانی به کار گرفت، جدید نیست اما از آنجا که دسترسی ما به ربات‌های دارای توانایی بالا بهبود می‌یابد، شاهد هستیم که نگرانی‌ها در حوزه‌ای رایج‌تر مطرح می‌شوند. پیشگامان زمینه هوش مصنوعی و رباتیک نیز از سازمان ملل درخواست می‌کنند تا توسعه این نوع ماشین‌ها ممنوع شود. این جنبش‌ها همچنان در حال شتاب گرفتن هستند زیرا شرکت‌ها و سازمان‌های بیشتری نام خود را به این فهرست اضافه می‌کنند.

شرکت گوست رباتیکز (Ghost Robotics) در اکتبر سال گذشته، یک سگ رباتیک را به نمایش گذاشت که یک سلاح تک‌تیرانداز پشت آن نصب شده بود. ویدیوی دیگری که اوایل سال جاری در رسانه‌های اجتماعی پخش شد، یک ربات چهارپا را نشان داد که حامل یک سلاح تهاجمی است و به سمت اهدافی در تیررس خود شلیک می‌کند. در مورد صحت مثال دوم، پرسش‌هایی باقی می‌ماند اما نکته است است که نگاه به سگ‌های رباتیک مجهز به سلاح‌های مرگبار می‌تواند نگاهی نگران‌کننده به آینده باشد.

شرکت بوستون داینامیکس همراه با شرکت‌های اجیلیتی رباتیکز(Agility Robotics)، انیبوتیکز(ANYbotics)، کلییرپث رباتیکز(Clearpath Robotics)، اُپن رباتیکز(Open Robotics) و یونیتری رباتیکز(Unitree Robotics)، نگرانی‌های خود را در مورد این گمان‌ها بیان کرده‌اند. این گروه در نامه‌ای سرگشاده، به افزایش توان مالی و دسترسی به ربات‌های پیشرفته تجاری و همچنین، افزایش امکان برای سوءاستفاده از آنها اشاره کردند.

در این نامه آمده است: افراد غیرقابل اعتماد ممکن است از ربات‌ها برای تجاوز به حقوق شهروندی، تهدید کردن، آسیب رساندن یا ارعاب دیگران استفاده کنند. یکی از زمینه‌های مورد توجه ویژه، مسلح کردن است. ما بر این باوریم که افزودن سلاح به ربات‌هایی که از راه دور یا به‌ طور مستقل کار می‌کنند، به‌ طور گسترده در دسترس عموم هستند و می‌توانند به مکان‌هایی بروند که قبلا غیرقابل دسترس بوده‌اند، خطرات جدیدی را در مورد آسیب‌رسانی و مسایل اخلاقی جدی به همراه دارد.

این نامه در ادامه شامل تعهدی از سوی این گروه مبنی بر عدم مسلح کردن ربات‌های خود یا حمایت از دیگران برای انجام دادن این کار است و از سیاست‌گذاران و کاربران می‌خواهد تا استفاده ایمن را ترویج کنند. همچنین، این نامه شامل طرحی برای ارزیابی دقیق آماج‌های مشتریان در مورد استفاده از محصولات شرکت‌ها و کار کردن روی راه‌حل‌های فناورانه برای کاهش خطرات تسلیحات رباتیک است.

در ادامه این نامه آمده است: ما متقاعد شده‌ایم که مزایای این فناوری‌ها برای بشریت، نسبت به خطر سوءاستفاده از آنها بیشتر است و در مورد آینده درخشانی که در آن، انسان‌ها و ربات‌ها در کنار هم برای مقابله با برخی از چالش‌های جهان کار می‌کنند، هیجان‌زده هستیم.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج‌برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.