کاهش خاموشی‌ها با افزایش ۲۹ درصدی تولید نیروگاه‌های ‌حرارتی

گذر از پیک زمستان ۱۴۰۰ با تامین سوخت کافی نیروگاه‌ها

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی تولید نیروگاه‌های ‌حرارتی برای کاهش وقوع خاموشی طی دو ماهه نخست امسال، بیان کرد: میانگین تولید این واحدها در فروردین‌ماه ۸۰۰۰ مگاوات و طی اردیبهشت‌ماه ۵۰۰۰ مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش امواج‌برتر، ناصر اسکندری با اشاره به وضعیت دشوار این روزهای صنعت برق، گفت: سال گذشته تشدید وضعیت بیماری کرونا موجب شده بود تا بسیاری از مشاغل تعطیل شده و به تبع آن میزان مصرف برق نیز کاهش محسوسی پیدا کند؛ ولی از ابتدای امسال با بهبود نسبی وضعیت بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با افزایش فعالیت‌ مشاغل گروه‌های مختلف شاهد رشد قابل توجه مصرف برق در کشور بوده‌ایم.

وی افزود: از سوی دیگر رشد طبیعی مصرف برق سالانه در کشور به همراه افزایش استفاده از ماینرها، عدم حضور موثر نیروگاه اتمی، رشد قابل توجه دمای کشور در کنار استفاده زودتر از سیستم‌های سرمایشی و همچنین افت شدید بارندگی و به تبع آن کاهش توان نیروگاه‌های برق‌آبی موجب شده است که طی دو ماه ابتدایی امسال میانگین تولید نیروگاه‌های حرارتی ۲۹ درصد افزایش یابد تا عدم تولید سایر نیروگاه‌ها از این طریق جبران شود.

اسکندری اضافه کرد: بخشی از این افزایش تولید توسط ظرفیت جدید نیروگاهی به میزان تقریبی ۱۵۰۰ مگاوات تامین شده است و مابقی آن مربوط به افزایش تولید نیروگاه‌های جدید است که بار بیشتری از مصرف برق را بر دوش کشیده و یا با جابجایی و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های تعمیرات واحدها باعث افزایش تولید در این مقطع زمانی شده‌ایم.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی تاکید کرد: در حالی که متوسط رشد اوج مصرف برق در ۱۰ سال گذشته ۴.۱ درصد بوده است، این رقم امسال بیش از ۲۱ درصد افزایش یافته است. بدین منظور برای جبران کسری تولید سایر نیروگاه‌ها و افزایش بار رخ داده، واحدهای تولید برق حرارتی با تمام توان و آمادگی مناسب در مدار تولید قرار گرفته‌اند تا ضمن افزایش ۲۹ درصدی تولید برق موجب کاهش وقوع خاموشی در کشور شوند.

از هفته گذشته شاهد خاموشی های پراکنده در کشور هستیم که نهایتا منجر به انتشار جداول خاموشی شد و آنطور که مدیر عامل توانیر نیز اعلام کرده امسال به ویژه در یک ماه آینده، شرایط بحرانی داریم، به همین علت به نیروگاه‌ها فشار آوردیم تا زودتر به مدار تولید برگردند و با تولید رمزارزها هم برخورد جدی می‌کنیم.

آنطور که بیان شده امسال رشد انرژی مصرفی برای استخراج هر واحد رمزارز، چندین برابر شده است و بر اساس برآوردها؛ حدود ۲۰۰۰ مگاوات از برق کشورمان برای تولید رمزارز مصرف می شود. ۲۰۰۰ مگاوات معادل مصرف دو میلیون خانوار یا معادل بیش از مصرف هفت استان کشور و یا معادل ۳۰ درصد مصرف تهران است.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

منبع ايرنا
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.