کابل Cat.8 و مزایای آن

کابل Cat.8 و مزایای آن

امروزه با گسترش دنیای ارتباطات و شبکه،‌ لزوم استفاده از کابل‌های با کیفیت و متناسب با نیاز کسب و کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اگر کابل‌‌ها بی‌کیفیت و یا نامتناسب باشند کاربران برای دریافت فایل‌های چندرسانه‌ای مدت زمان زیادی را باید صرف کنند تا فایل‌ها را دریافت کنند بنابراین در پیاده‌سازی شبکه، باید الزامات محلی که قرار است شبکه در آن پیاده‌سازی شود به دقت محاسبه  و از کابل در ظرفیت و استاندارد مورد نیاز استفاده شود.

استاندارد بین‌المللی فناوری اطلاعات یا ISO/IEC 11801 کابل‌های شبکه را به چند دسته یا Category تقسیم کرده است که از Cat1شروع و به Cat8ختم می‌شوند. نسل‌های Cat1تا Cat5 در شبکه‌های اترنتی تقریباً منسوخ شده‌اند و بیشتر به‌عنوان کابل‌های تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر در بازار جهانی، کابل‌های شبکه Cat6 و Cat6a بیشترین محبوبیت را دارند، یکی از جدیدترین کابل‌های شبکه، Cat.8 است که با توجه به قیمت و ظرفیت بالای آن برای پروژه‌های خاص استفاده می‌شود که ویژگی‌های آن عبارتند از:

  • دارای پهنای باند 2000مگاهرتز و از 30 تا حداکثر 36 متر کابل‌کشی بسته به نوع کابل‌کشی پشتیبانی می‌کند که این ویژگی آن را از دیگر سری‌های Catمتمایز کرده است.
  •  مجهز به شیلدی مقاوم در برابر نویز
  • پشتیبانی سرعت ۲۵ و در برخی موارد ۴۰گیگابایت بر ثانیه در نتیجه بیشترین سرعت داده‌ها را در شبکه‌های  GBASE-T25 و  GBASE-T40ارایه می‌کند.
  •  Cat.8 ظاهری شبیه به کابل‌های دیگر دارد و همچنان از کانکتورهای RJ45پشتیبانی می‌کند.
  • همانند مدل‌های پیشین از زوج کابل‌های درهم‌تنیده شده مسی تشکیل شده که مجهز به حفاظ الکتریکی هستند.
  • هماهنگ با جدیدترین استاندارد ANSI/TIA568-C.2-1
  • Cat.8 دارای دو زیرمجموعه Cat.8.1 و Cat.8.2 است که تفاوت میان این دو کابل در نوع شیلد به کارگرفته‌شده و سازگاری با کانکتورها است.

با توجه به این‌که کابل‌هایCat.8 سرعت و پهنای باند بیشتری ارایه می‌کنند برای کاربردهای همه‌منظوره‌ای که به پهنای باند زیادی نیاز ندارند مناسب نیستند. این کابل‌ها که کارکرد اصلی آن‌ها در مراکز داده است، بیشتر در اندازه‌های کوتاه تولید و به کار گرفته می‌شوند. به همین دلیل نباید برای سیم‌کشی‌های ادارات از این مدل کابل‌ها استفاده کرد

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.