… و اینک صدمین انتشار

و اينك صدمين انتشار

فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر نهادیم و اینک اگر چه دیر اما انتشار امواج برتر به صدمین شماره خود رسید. در نخستین روز اردیبهشت 1382 خبر موافقت هیات نظارت بر مطبوعات با انتشار ماهنامه امواج برتر منتشر شد و اکنون همزمانی اردیبهشت با صدمین شماره یادآور روزهای نخستین شکل‌گیری نشریه است. آن روزها گستره‌ی اطلاع‌رسانی و ارتباطات به گوشی‌های هوشمند امروزی نرسیده بود و از اینترنت پر سرعت هم خبری نبود. گروهی اندک گرد هم آمدیم و با آن‌چه می‌دانستیم و می‌توانستیم، کوشیدیم تا انتشار نشریه آغاز شود. شوق انتشار نخستین شماره نیازمند شش ماهی صبوری و تلاش بود. مطلوب‌ها و مطالبه‌های بزرگی در ذهن و آرزوهای بسیاری در دل داشتیم. دلگرمی‌ها بسیار اما دلگرم‌کننده‌ها اندک بود. می‌دانستیم نوشتن و انتشار برای جامعه‌ی سخت‌پسند و نکته‌بین مهندسی برق کار آسانی نخواهد بود اما تکیه بر همان جامعه‌ی نکته‌سنج و دقیق‌بین نقطه‌ی امیدوارکننده‌ای بود و این‌گونه راهیِ راهی شدیم که همراهان ناشناخته‌ی آن روز و آشنایان امروز همواره حمایت کننده‌ی «امواج برتر» بودند.

با نام خداوند جان و خرد در راه انتشار گام نهادیم و با اعتقاد به توانا بود هر که دانا بود، سخن فردوسی پاکزاد را با عبارت «توسعه‌ی دانستن= توسعه‌ی توانستن» بر پیشانی نشریه نوشتیم و چراغ راه قرار دادیم تا سخن و دیدگاه بزرگان و اندیشمندان را به آگاهی جامعه‌ی مهندسی برق پیوند زنیم. آن‌چه در 5634 صفحه در قالب 383 گفت‌وگو و گزارش و 1098مقاله و دیدگاه به سان تحفه‌ای سبز به قضاوت اندیشه‌ی مخاطبان نهاده شد، در راستای همان گسترش دانایی بود. با این حال قضاوت در مورد میزان توفیق بر عهده‌ی مخاطبان و همراهانی است که صاحبان اصلی نشریه هستند.

ما در امواج برتر کارگزار اندیشه‌هایی شدیم که نشر آگاهی و دانش را برای کاهش آسیب‌های جامعه ضروری می‌دانند. آگاهی جامعه نسبت به توانمندی جامعه‌ی مهندسی و نشر نتیجه‌ی نوآوری‌ها و دستاوردهای مهندسان به‌ویژه آن‌گاه که در داخل کشور اتفاق می‌افتد، حال جامعه را خوب و هوای آن را شاداب می‌کند و بیان تجربه‌ها و دیدگاه‌ها برای بسیاری از مهندسان جوان که در آغاز راه هستند، می‌تواند راهگشا باشد. پروژه‌ها و کارهای موفق را باید نشر داد تا حاصل پژوهش‌ها، زحمت‌ها و تلاش‌ها در دل پروژه‌ها مانند راز سر به مهر نمانند. بخش فراموش شده‌ی بسیاری از پروژه‌های موفق، انتشار اطلاعات و اخبار آن برای آگاهی جامعه به‌ویژه دیگر مهندسان است که هم در خودباوری آنان اثرگذار است و هم باعث هم‌افزایی می‌گردد. این موضوع نیازمند سواد بالای رسانه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های مختلف اطلاع‌رسانی است، موضوعی که دنیای پیشرفته مهندسی در ایجاد آن نقش بسیار پررنگی داشته و برترین و بزرگ‌ترین بنگاه‌ها و شرکت‌‌های فناوری دنیا، موفقیت‌های خود را وامدار بهره‌مندی از این قابلیت‌ها هستند. پیشرفت علوم و فناوری‌های مختلف مرهون اطلاع‌رسانیِ به اندازه و به هنگام است و بی‌شک بدون نشر اطلاعات و بی‌توجه به توان رسانه‌ها، دستیابی به قله‌های کنونی علم و دانش هرگز برای بشر میسر نبود. با این حال مسیر موفق طی شده در بنگاه‌های سرآمد و صاحب‌نام نتوانسته است برخی از مجموعه‌ها را در داخل کشور قانع کند که مسوولیت حفظ و نشر اطلاعات و اخبار مربوط به موفقیت‌های آنان بر عهده‌ی همان کسانی است که آن موفقیت‌ها را آفریده‌اند تا با استفاده از ابزارهای مختلف، سخن آن را در جامعه پراکنده نمایند. هنوز هم برخی از مراکز علمی و شرکت‌ها با کسب موفقیت یا دستیابی به یک فناوری، خود را بی‌نیاز از اطلاع‌رسانی و جامعه را ناگزیر از استفاده می‌بینند. اما جامعه برای استفاده از فناوری‌ها نیازمند اطلاع‌رسانی است، نمی‌توان بر خلاف جهت شیوه‌های معمول شنا کرد و در انتظار پیوستگی موفقیت نشست. باید در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی و شیوه‌های اطلاع‌‌رسانی هم از تجربه‌ی جامعه‌های موفق بهره برد، امروز این شیوه‌‌ها خود به یک فناوری پیچیده تبدیل شده‌اند و نیازمند شناخت صحیح و استفاده از توان متخصصان این حوزه هستند.

لازم است انتشار صدمین شماره از امواج برتر با چند سپاسگزاری همراه شود. نخست باید از دوستانی که در شکل‌‌گیری امواج‌برتر همراهی نمودند و آن‌ها که پس از آن همراه شدند سپاسگزاری شود. نشریه‌ای که آن روزها هیچ مخاطبی نداشت و همراهی مخاطبان خود را وامدار همان دوستانی است که بی‌هیچ چشمداشتی گام‌های امواج برتر را استوار نمودند. نام بردن از آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد اما خرسندیم که نتیجه‌ی همراهی آن‌ها تا صدمین شماره ادامه داشت و از این پس هم ادامه خواهد یافت.

سپاسگزاری از اندیشمندان و صاحب‌نظرانی که از صنعت و دانشگاه در این هجده سال با قلم و گفتار و نوشتار خود ادامه‌ی این راه را بر امواج برتر هموار نمودند نیز لازم است؛ چه آن‌ها که در بخش‌های مختلف صنعت و دانشگاه‌های ایران حضور دارند و چه آن‌ها که فرسنگ‌ها از ایران فاصله دارند، همه‌ی آن‌ها در غنای مطالب نشریه یاری رسان بودند. این گستره نیز اندیشمندان زیادی را شامل می‌شود و نمی‌توان از همه‌ی آن‌ها نام برد. اما همراهان و مخاطبان امواج‌برتر با آن‌ها آشنایی دارند.
شایسته‌ است از حامیان مالی نشریه‌ای که با منابع اندک مالی توسط بخش خصوصی منتشر می‌شود نیز سپاسگزاری شود. گستره‌ی این اشخاص حقیقی و حقوقی هم بسیار است و برخی از آن‌ها با ادامه‌ی حمایت‌های‌ خود در سخت‌ترین شرایط، زمینه‌ی تداوم انتشار را فراهم نموده‌اند.
سپاسگزاری دیگر به مخاطبان و خوانندگان نشریه مربوط می‌شود. خوانندگان سرمایه‌ی اصلی هر رسانه هستند و همراهان امواج‌برتر در همه‌ی این سال‌ها،کاستی‌ها را بر ما بخشیدند، کاستی‌هایی که فراتر از تلاش همکاران امواج برتر خود را بر مسیر انتشار منظم نشریه قرار دادند تا پیش از آن‌چه دلخواه و مطلوب است، به تداوم انتشار بیندیشیم.

دامنه‌ی این سپاسگزای‌ها و وامداری‌ها بسیار است و در همه‌ی کسانی که باید از آن‌ها نام برده شود، نوع خاصی از نگرش و مسوولیت‌پذیری اجتماعی خودنمایی می‌کند. مشغولیت‌های فراوان آنانی که با قلم و نوشتار و اندیشه خود به حمایت معنوی کوشیدند، بر هیچ کس پوشیده نیست. از کمبودهای منابع مالی آن‌ها که امواج برتر را مورد بیشترین حمایت‌ قرار دادند نیز آگاهیم و خوب می‌دانیم پیشِ روی خوانندگان امواج برتر صفحات بسیار دیگری هم برای دسترسی به مطالب و کسب آگاهی گشوده است. برای همین اعتقاد داریم «امواج برتر» به مفهوم یک خانواده تبدیل شده است. خانواده‌ای که در آن هر یک به سهم خود کوشیده‌اند تا عدد انتشار به صد برسد. این عدد حاصل یک همکاری، همراهی، تلاش و همدلی جمعی خانواده‌ی امواج برتر است. برای ادامه‌ی راه دست‌ همکاری همه‌ی اعضای خانواده را به گرمی می‌فشاریم و در کنار شما به گسترش و حفظ این خانواده خواهیم کوشید.


این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

نویسنده غلامرضا يزداني شواكند
منبع شماره 100 امواج برتر

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.