وزیر جوان نیرو

این روزها وقتی از وزیر جوان صحبت می‌شود چهره‌ی محمدجواد آذری جهرمی در ذهن همه پدیدار می‌شود. وزیر جوان 39 ساله‌ی امروز دو ماه و هجده روز پس از شهادت دو وزیر 37 ساله کابینه شهید رجایی؛ دکتر حسن عباسپور وزیر نیرو و دکتر محمود قندی وزیر پست و تلگراف و تلفن دیده به جهان گشود. جوان‌گرایی آن روزها اگر خشم و ترور و جنگ اجازه می‌داد، شاید سرنوشت دیگری برای کشور رقم می‌زد.

هفتم تیرماه 1360 حسن عباسپور تهرانی فرد هم مانند محمود قندی در کنار تعداد زیادی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.  وزیر نیروی کابینه شهید رجایی متولد 1323، استاد دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف و موسس دانشگاه صنعت آب و برق بود. سال 1342 از دبیرستان هدف تهران با معدل 18.2 به دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران وارد شده بود و در سال 1346 در شمار دانش‌آموختگان ممتاز، مدرک کارشناسی ارشد الکترومکانیک دریافت کرده بود تا به‌ دانشگاه صنعتی شریف برود. سال 1350 برای انجام تحقیقات در پروژه‌ی طراحی خط 400 کیلوولت کبان- آنکارا به سوئیس رفت و پس از بازگشت به ایران دوباره در سال 1351 برای تحصیل در رشته‌ی دکترای انرژی به انگلستان اعزام شد و در دانشگاه لندن در زمینه‌های برنامه‌ریزی انرژی و شبکه‌های الکتریکی و مدیریت آن تحقیق کرد و دکترا گرفت.

با پایان یافتن تحصیل به ایران برگشت و در همان دانشگاه صنعتی شریف به تحقیق و تدریس پرداخت و بعد از استعفای دولت موقت با فرمان شورای انقلاب در آبان 1358 مسوولیت وزارت نیرو را بر عهده گرفت. وزارتی که یک سال و هشت ماه بعد با شهادت او ناتمام ماند، اما او در همان مدت توانست تحولی در وزارت نیرو ایجاد کند. تاسیس دانشگاه صنعت آب و برق که رسالت تربیت نیروی تخصصی و توسعه‌ی منابع انسانی مورد نیاز وزارت نیرو را بر عهده داشت از کارهای ارزشمند اوست، دانشگاهی که در سال 1392 در دانشگاه شهید بهشتی ادغام شد. قدرت نصب شده در نیروگاه‌ها در سال 1359 با بیش از 9 درصد افزایش به 8779 مگاوات رسید و انرژی تولید شده نیروگاه‌ها نزدیک به هشت درصد رشد را تجربه کرد. شرایط آن روزها و کمبود نیروی متخصص داخلی اهمیت کارهای به یادماندنی او را بیشتر نشان می‌دهد.

* پروفسور مسعود سلطانی، پدر صنعت برق ایران و استاد فقید دانشگاه تهران در مصاحبه با امواج برتر از او با عنوان انسانی نازنین، متواضع و فروتن یاد کرد که در احترام به استادش و دریافت مشاوره برای کارهای زیربنایی صنعت برق همواره پیشقدم بود.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

نویسنده گروه تحليل امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.