مولدهای مقیاس‌کوچک؛ راهکاری کوتاه مدت برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور و گذر از پیک بارها

مولدهای مقیاس‌کوچک؛ راهکاری کوتاه مدت برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور و گذر از پیک بارها

فناوری مولدهای مقیاس کوچک روز به روز پیشرفته‌تر شده و رقابت اصلی سازندگان این مولدها بر سر افزایش عمر، تولید و راندمان آنها است که با توجه به نیاز شبکه برق به خصوص در پیک تابستان، استفاده از این مولدها به عنوان راهکاری کوتاه مدت در نقاط اولویت‌دار شبکه بسیار راهگشا خواهد بود.

به گزارش امواج‌برتر به نقل از پایگاه خبری شرکت برق حرارتی سیدیحیی نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت بیان کرد: افزایش ظرفیت تولید برق از مهم‎‌ترین مسایل روز صنعت برق حرارتی کشور است که ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید علاوه بر هزینه گزاف، نیازمند صرف زمان بسیار زیادی است. در این میان فاکتور زمان بسیار مهم و ضروری است؛ چرا که در صورت عدم توجه به این مساله با مشکلات پرشمار در زمینه مدیریت ظرفیت تولید برق در شبکه مواجه خواهیم شد.
از طرفی فرسودگی تجهیزات نیروگاه‌های موجود باعث کاهش راندمان آنها شده است که این مهم نیز باعث هدر رفت انرژی می‌شود. مولدهای مقیاس کوچک با توجه به اینکه مدت زمان نصب و راه‌اندازی بسیار کوتاهی (در مقایسه با سایر انواع نیروگاه‌ها) داشته و راندمان بسیار بالایی نیز دارند، می‌توانند بهترین راهکار برای افزایش ظرفیت تولید برق به خصوص در مناطق اولویت‌دار شبکه باشند.
همچنین استفاده از حرارت این مولدها راندمان آن‌ها را به حدی بالاتر می‌برد که استفاده از آن را بسیار توجیه‌پذیر می‌کند.

در همین راستا شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز اقدام به بازنشسته کردن واحدهای بخاری قدیمی نیروگاه طرشت و جایگزین کردن مولدهای پایه گازسوز راندمان بالا با مجموع ظرفیت ۶۰ مگاوات کرده است.
به همین منظور در مهرماه سال‌جاری واحدهای یک و دو نیروگاه پس از ۶۲ سال بهره‌برداری موفق و پایدار از مدار خارج شدند. این در حالی است که تولید واحدهای قدیمی نیروگاه از تعهد پیش‌بینی شده فراتر رفت.
تعداد واحدهای جدید نیروگاهی جایگزین واحدهای قدیمی نیروگاه طرشت ۶ واحد خواهد بود که براساس برنامه‌‏ریزی انجام شده امیدواریم که دو واحد جدید نیروگاه تا پیک تابستان ۱۴۰۱ و چهار واحد دیگر نیز تا پیک سال ۱۴۰۲ وارد مدار شوند.
اجرای این پروژه یک گام اثربخش در راستای جمع‌آوری واحدهای قدیمی و آغاز نوسازی در نیروگاه طرشت خواهد بود که در حال حاضر مراحل آماده‌سازی جایگاه نصب این مولدها در حال انجام است.
به هر حال مولدهای مقیاس کوچک علاوه بر کمک به پدافند غیرعامل، از الزامات شبکه‌های هوشمند برق(SMART GRID)  نیز بوده است که در حال حاضر در سایزهای میکرو (زیر۱۰۰کیلووات) در دنیا بسیار پرکاربردند.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع پایگاه خبری شرکت برق حرارتی
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.