کشف تصادفی ماده ارزشمندی برای تولید انرژی الکتریکی

پروسکایت‌ها

دانشمندان مستقر در دانشگاه ملبورن توانستند به‌طور تصادفی ماده ارزشمندی را در فرایند تبدیل نور به نیروی الکتریکی کشف کنند.

محققان به تازگی متوجه شدند ماده پروسکایت می‌تواند به ارتقای فناوری تولید انرژی با استفاده از نور خورشید کمک کند.

پروسکایت‌ها مجموعه‌ای از کانی‌ها هستند که به طور گسترده در روسیه یافت می‌شوند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پروسکایت‌ها می‌توانند در فرایند فتوولتاییک نقش مؤثری را ایفا کنند و بازدهی تولید برق را از ۳ به ۲۰ درصد برسانند.

جهان اکنون به سمتی می‌رود که ذخایر سوخت‌های فسیلی به‌شدت کاهش یافته و به دلیل آلایندگی زیاد این نوع از حامل‌های انرژی تقاضای زیادی برای آن‌ها وجود ندارد. از همین رو انرژی‌های پاک نظیر انرژی خورشید، باد و دریا به شکل چشمگیری مورد توجه قرار گرفته و دولت‌ها در نقاط مختلف جهان برنامه‌های کشوری را بر اساس سیستم‌های تولید انرژی پاک، تنظیم می‌کنند.

نکته جالب در مورد پروژه استفاده از ظرفیت‌های پروسکایت‌ها در فرایند فتوولتاییک تصادفی بودن کشف تأثیر پروسکایت‌ها بود. کریس هال یکی از محققان ارشد دانشگاه ملبورن گفت: بنده به همراه همکارانم مشغول آزمایش بودیم که متوجه شدیم پروسکایت‌ها انرژی بالایی برای تولید نور دارند.

هنوز تحقیقات در خصوص نقش بیشتر پروسکایت‌ها در فرایندهای تولید نور و انرژی الکتریکی ادامه دارد. کارشناسان فناوری معتقدند در آینده انرژی الکتریکی بسیار راحت‌تر تولید خواهد شد و هزینه کمتری نیز دارد.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع آنا
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.