صفحات ضدخورشیدی در شب برق تولید می‌کنند

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد در حال استفاده از سرمایش تابشی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر هستند و می‌گویند به زودی صفحات موسوم به ضد خورشیدی خواهند توانست در طول شب برق تولید کنند

به گزارش امواج برتر، سال گذشته گزارشی در مورد یک فناوری جدید که از اثرات خنک کننده تابشی برای تولید برق در شب استفاده می‌کند، شنیدیم. اکنون گروهی از دانشمندان ادعا می‌کنند که از این اثر برای ایجاد سلول‌های ضد خورشیدی استفاده کرده اند که می‌تواند ۱۲۰ برابر بیشتر از هر وسیله مشابه برق تولید کند.

این فناوری به جای جذب نور خورشید و تبدیل آن به الکتریسیته در یک صفحه خورشیدی معمولی، برعکس کار می‌کند.

اگرچه در شب، گرمایی به پنل‌های خورشیدی نمی‌رسد، اما گرمای حاصل از تابش آفتاب در روز، در شب هنوز در آن‌ها وجود دارد که می‌تواند برای تولید انرژی مورد استفاده قرار گیرد. گرمای درون یک صفحه خورشیدی داغ در شب، رو به آسمان ساطع می‌شود که نور مادون قرمز نامرئی تابش می‌کند.

اگر بخواهیم از پتانسیل آن استفاده کنیم، این اثر که خنک کننده تابشی نامیده می‌شود، می‌تواند به عنوان منبعی ارزان قیمت برای تامین برق مورد نیاز در شب مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از یک مدل ترمودینامیکی از یک مولد برق ترموالکتریک، یک مدل طراحی کرده اند که از نظر تئوری می‌تواند بدون نیاز به منبع انرژی خارجی، ۲.۲ وات در هر متر مربع برق تولید کند.

لینگلینگ فن مهندس برق دانشگاه استنفورد گفت: ما در تلاشیم تا روشنایی پایدار با کارایی بالا داشته باشیم که بتواند همگان را از جمله آن‌هایی که در مناطق در حال توسعه و روستایی هستند، به دسترسی به منابع انرژی نوری و کم هزینه و قابل اطمینان برساند.

وی افزود: یک منبع انرژی ماژولار می‌تواند در انواع مختلف برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد و از آن برای تبدیل گرمای خودرو‌ها که تلف می‌شود به برق استفاده کنیم.

محققان ادعا می‌کنند که طراحی آن‌ها می‌تواند ۱۲۰ برابر انرژی بیشتری نسبت به مدل‌های مشابه تولید کند و با عملکرد یک موتور گرما کارنوت (Carnot) -یک حد ترمودینامیکی نظری برای یک موتور کامل- قابل مقایسه است.

محققان می‌گویند: این نتیجه به طور قابل توجهی بالاتر از نتایج قبلی است و به کاربرد بالقوه برداشت برق در شب اشاره دارد.

البته هنوز تا آماده شدن مدل فعلی برای استفاده تجاری راه درازی باقی است. با این وجود، با توجه به مزایایی که این طرح می‌تواند در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر به همراه آورد، این فناوری قطعاً ارزش پرداختن دارد.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع ایسنا
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.