تجربه‌اي متفاوت از راه‌اندازي نرم با؛

سافت استارترهای ایرانی ARAZ مدل RTK3205

سافت استارترهاي ايراني ARAZ مدل RTK3205

سافت‌استارترهاوسیله‌ای الکترونیکی برای راه‌اندازی نرم الکتروموتورها هستند.
الکتروموتورها با دو روش ضربه‌ای و نرم راه‌اندازی می‌شوند. روش ضربه‌ای، هنگام راه‌اندازی الکتروموتور آسیب‌های قابل توجهی به موتور و تجهیزات متصل به آن وارد می‌کند که بر عمر متوسط سیستم‌ها اثرگذار است. اما در روش‌ راه‌اندازی نرم، موتور به آهستگی شروع به‌کار می‌کند و شوک‌های الکتریکی و مکانیکی حذف می‌گردد، به این ترتیب طول عمر موتور و تجهیزات متصل به آن افزایش یافته و سیستم در وضعیتی بسیار اقتصادی، به‌کار خود ادامه می‌دهد.
شرکت آراز تابلو توان تبریز از سال 1395 با احراز صلاحیت برای تولید محصول سافت‌استارتر تاییدیه دانش‌بنیان دریافت کرده و به‌عنوان تنها تولیدکننده سافت‌استارتر در ایران با ظرفیت تولید 10000دستگاه در سال، می‌تواند نیاز بازار ایران را به این تجهیز تامین نماید.
سافت‌استارتر ایرانی مدل RTK3205 با برند ARAZ دارای ویژگی‌های برجسته‌ای است که آن را از سایر رقبا متمایز می‌سازد. به‌عنوان مثال در سافت‌استارترهای ARAZ از ۶ عدد تریستور استفاده شده در صورتی‌که برخی سافت‌استارترهای موجود در بازار از ۴ تریستور استفاده کرده‌اند و یکی از فازها به‌طور مستقیم به خروجی متصل شده است.
در سافت‌استارترهای ARAZ به‌طور مشخص قسمت‌های زیر اضافه شده و امکانات متفاوتی را ایجاد نموده است:

  • ورودی/ خروجی‌های قابل برنامه‌ریزی جهت کاربردهای مختلف.
  • ورودی‌های اندازه‌گیری آنالوگ برای سایر پارامترها (سطح، مخزن، دما، فشار، مقادیر شیمیایی و …)
  • روش‌های مختلف و قابل برنامه‌ریزیStartوStop (دستی/ خودکار)
  • کنتاکتور Bypass داخلی(در توان‌های زیر 250KW)
  • امکانات تله‌متری و تله‌کنترل
  • Data Logger داخلی برای ذخیره بلندمدت تمامی رخدادها و خطاها
  • ذخیره نمودار دقیق جریان/ ولتاژ/ توان در زمان‌های راه‌اندازی و توقف

همچنین سافت استارتر مدل RTK3205 در تشخیص خطا منحصر به فرد است و می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن خطاهای اتفاق افتاده را تشخیص و اقدام به قطع کارکرد موتور نماید. سادگی نصب و تنظیم نرم‌افزار سافت‌استارترهای ARAZ از دیگر مشخصه‌های این راه‌انداز است.
زمانی‌که یک تابلو برق راه‌اندازی می‌شود، بیش از همه یک کنترل‌کننده نیاز است تا بتواند با توجه به حالت‌های مختلف سنسورها و کلیدها، فرمان مناسب را صادر کند. سافت استارتر مدل RTK3205 با دارا بودن ۵ ورودی دیجیتال، ٣ ورودی آنالوگ و ۴ خروجی دیجیتال می‌تواند کنترل‌های مورد نیاز کاربر را انجام دهد. هر کدام از 5 ورودی‌ دیجیتال قابل برنامه‌ریزی می‌توانند کاربری‌های مختلف از جمله Start ،Reset ،Stop و … را انجام دهند و۴ خروجی رله قابل برنامه‌ریزی آن، به‌طور مستقل می‌تواند خروجی‌های مختلف مانند Heater ،Cooler Run ،Fault را پشتیبانی نماید.
همانند ورودی‌های دیجیتال، خروجی‌های دیجیتال نیز قابل برنامه‌ریزی هستند. سافت‌استارترهای RTK3205 در واقع دارای ٧ خروجی دیجیتال است که ٣ خروجی داخلی آن برای فرمان دادن به اجزای داخلی سیستم پیش‌بینی شده و ۴ خروجی دیجیتال در دسترس کاربر قرار دارد.
سافت استارترهای RTK3205 برای بسترهای SCADA طراحی شده و همگی به‌صورت یک کارت قابل نصب به سافت استارتر هستند. پورت USB این راه‌انداز، قابلیت اتصال آن به کامپیوتر توسط یک کابل ساده و انجام تنظیمات سیستم از طریق کامپیوتر را برای تابلوسازان و برق‌کاران حرفه‌ای فراهم نموده است.
ورودی آنالوگ در یک سیستم راه‌اندازی الکتروموتورها، این قابلیت را ایجاد می‌کند که بتوان بدون نیاز به تجهیزات دیگر مانند کلید شناور،‌ از طریق یک سنسور آنالوگ روشن و خاموش کردن الکتروموتور را کنترل کرد. این امکان در سافت‌استارترهای ARAZ با استفاده از ٣ ورودی آنالوگ مستقل از هم فراهم آمده است که هر یک می‌توانند با اتصال به یک سنسور، فرمان روشن و خاموش کردن را صادر نمایند. از طرفی برای ایجاد امکانات تله‌متری می‌توان هر کدام از ورودی‌های آنالوگ را فقط به‌عنوان «خواندن مقدار و ارسال اطلاعات» تعریف نمود. در این صورت ورودی‌های مورد نظر هیچ تاثیری بر روی روشن و خاموش شدن موتور نخواهند داشت و فقط مقدار اندازه‌گیری شده بر روی بستر تله‌متری ارسال خواهند شد.
بسیاری از خرابی‌های الکتروموتورها مربوط به حرارت ایجاد شده توسط موتور در اثر اتلاف انرژی و عدم کارکرد صحیح یکی از قسمت‌های سیستم می‌باشد. هرچند از طریق کنترل بار و توان می‌توان از وقوع چنین حالت‌هایی جلوگیری کرد، ولی دقت اندازه‌گیری مستقیم حرارت ایجاد شده بسیار بیشتر از دقت کنترل جریان و توان در تشخیص مشکلات موجود در پمپ است. سافت استارترهای RTK3205 دارای ورودی مستقل برای اتصال سنسور PT100 هستند و می‌توانند دما را با دقت بسیار خوبی اندازه‌گیری نمایند.
در روش راه‌اندازی نرم موتور، پس از اتمام مراحل راه‌اندازی نرم، دیگر نیازی به فعال بودن تریستورها نیست و می‌توان برای افزایش طول عمر این قطعات، آن‌ها را از مدار خارج کرد. کنتاکتور Bypass وظیفه اتصال کامل ورودی سافت‌استارتر به خروجی آن ‌را دارد و باعث می‌شود جریان مصرفی موتور از این کنتاکتور عبور کند. بنابراین توان اتلافی در تریستورها وجود نخواهد داشت. عملکرد این کنتاکتور توسط پردازنده مرکزی کنترل می‌شود و زمانی‌که موتور به‌طور کامل راه‌اندازی شد، فعال می‌شود. قبل از stop موتور نیز نخست تریستورها به‌طور کامل روشن می‌شوند، سپس کنتاکتور Bypass از مدار خارج شده و عملیات توقف نرم موتور آغاز می‌شود.
سافت‌استارتر RTK3205 قابلیت روشن و خاموش شدن دستگاه به‌صورت ترکیبی با استفاده از ۴ روش، دستی (Manual)، ساعت فرمان داخلی (Timer)، ورودی‌های دیجیتال یا آنالوگ (External) و فرمان از راه دور یا تله‌متری (Remote) را فراهم می‌آورد.
گوناگونی مدل‌هایRTK3205 به‌ مشتری اجازه می‌دهد با توجه به نیاز خود از بین امکانات و ظرفیت‌های مختلف، بهترین محصول را برای کاربرد خود انتخاب نماید و از ضمانت‌های محصول و خدمات پس از فروش آن بهره‌مند شوند.
برای آشنایی بیشتر با شرکت آراز تابلو توان تبریز می‌توانید از طریق نشانی اینترنتی www.araztablu.ir اقدام نمایید.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع شماره 99 امواج برتر

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.