زیست‌شناسی مصنوعی در خدمت توسعه انرژی و کشاورزی تجدیدپذیر

با توسعه یک ابزار مبتنی بر زیست‌شناسی مصنوعی، مسیرهای تازه‌ای به سوی ارتقاء محصولات کشاورزی ایجاد شده است.

پژوهشگران با استفاده از زیست‌شناسی مصنوعی ابزاری به منظور رمزگشایی از مهندسی گیاهان ارایه کردند. با استفاده از این ابزار می‌توان نیاز موجود در بخش کشاورزی تجدیدپذیر و زیست‌انرژی را تامین کرد.

این گروه تحقیقاتی از JBEL با توسعه این ابزار مبتنی بر زیست‌شناسی مصنوعی گام مهمی در پیشرفت حوزه مهندسی گیاهی برداشتند.

توانایی مهندسی گیاهان از نظر ژنتیکی، یکی از ابزارهای کلیدی در حوزه کشاورزی و انرژی‌های تجدیدپذیر است. اما روش‌هایی که در حال حاضر برای مهندسی به کار می‌روند، در مقایسه با روش‌های دستکاری باکتری‌ها چندان توسعه یافته نیستند. در نتیجه محدودیت‌هایی در کار با گیاهان ایجاد می‌کند و حتی منجر به حذف برخی ژن‌ها به صورت ناخواسته می‌شود.

برای رفع این مشکل، محققان موسسه بیوانرژی اقدام به توسعه پروموتورهای سنتزی گیاه کردند که برای بیان ژن در یک گیاه ضروری هستند. اینها به دانشمندان کمک می‌کنند تا بتوانند دستکاری‌های پیچیده در گیاه انجام دهند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Chemical Biology به چاپ رسیده است.

شیح از محققان این پروژه می‌گوید که دراین پروژه پروموتوری برای رسیدن به الگوی بیان ژن ویژه‌ای ارائه شده است.

وی می‌افزاید: «جذابیت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد. ما تنها به دنبال پروموتورهایی بودیم که در حال حاضر وجود دارند. اگر ما بتوانیم آنها را مهندسی کنیم، قادر خواهیم بود تا گیاهان مختلفی را دستکاری کنیم. این کار پنجره تازه‌ای به سوی مطالعات زیست‌شناسی گیاهی باز می‌کند که در آن زیست‌شناسی مصنوعی استفاده شده است.  توانایی طراحی و ساخت پروموتورهای متفاوت به ما این امکان را می‌دهد تا به اهداف مختلف دست یابیم و کشف‌های زیادی در حوزه پیچیده زیست شناسی مصنوعی انجام دهیم».

این پروموتورهای سنتزی جدید به دانشمندان این امکان را می‌دهد که بتوانند بیان ژن‌ها را کنترل کنند. همچنین با این کار می‌توان ژن‌های ویژه‌ای را در بخش‌های ریشه و برگ بیان کرد.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع NBIC
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.