روش‌هایی ساده برای حفظ امنیت در دنیای دیجیتال

روش هایی ساده برای حفظ امنيت در فضاي مجازي

مردم عادی اغلب احساس می‌کنند نمی‌توانند در برابر امنیت اقدام مفیدی انجام دهند، اما واقعیت این‌ است که با یک سری روش‌های ساده و کاربردی می‌توانیم تا حدودی امنیت را تامین نماییم. در این متن به چند تا از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

بگذارید به‌طور خودکار برنامه‌هایتان به‌روز شود

تمام نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم با مسایل امنیتی سر وکار دارند. در گذشته برای بهره بردن از نسخه تازه یک برنامه باید نسخه جدید آن را تهیه می‌کردید اما امروزه، بسیاری از سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها با آپدیت‌های خودکار عرضه می‌شوند تا حفره‌های امنیتی‌شان را برطرف کنند.

برخی افراد این قابلیت را خاموش می‌کنند اما از دیدگاه امنیتی همواره باید گزینه آپدیت خودکار روشن باشد. همچنین به‌روز نگه داشتن دستگاه‌تان برای تامین امنیت سیستم در برابر تهدیدات آنلاین ضروری می‌باشد.

از آنتی ویروس استفاده کنید

برای حفظ جوانب احتیاط بهتر است روی سیستمتان آنتی ویروس نصب نمایید. انتخاب آنتی ویروس بنا به کاربرد شما می‌تواند متفاوت باشد؛ برای بیشتر کاربران خانگی Wndows Defender  مایکروسافت مشکلی ندارد زیرا تاثیری بر سرعت و کارایی سیستم نداشته و از همه مهم‌تر رایگان است. اگر به‌صورت وسیع‌تر از اینترنت استفاده می‌کنید بهتر است از آنتی ویروس‌های قوی‌تری مانند کاسپراسکای و آویرا استفاده کنید.

از یک پسورد برای همه‌جا استفاده نکنید

باید گوشی، کامپیوتر، سرویس‌های مورد استفاده‌تان همگی پسورد داشته باشد. این کار راهی ساده و در عین‌حال بااهمیت برای ایمن نگه داشتن اطلاعات‌تان می‌باشد.

متاسفانه بعضی افراد برای راحتی کار یک پسورد را انتخاب کرده و از آن در همه‌جا استفاده می‌کنند. این کار احتمال نشتی اطلاعات و هک شدن را بالا می‌برد. برای افزایش امنیت بهتر است از پسوردهای طولانی و مجزا برای هر سرویسی استفاده کنید.

از برنامه مدیریت پسورد مانندLastPass  استفاده کنید. این برنامه به‌طور پیش‌فرض برایتان پسورد تولید می‌کند، آن‌ها را در مکانی مرکزی به‌طور امن ذخیره کرده و به‌طور خودکار آن‌ها را در زمانی که دارید لاگین را انجام می‌دهید در محل paste می‌کند.

جوانب احتیاط را رعایت نمایید

ایمیل افرادی که نمی‌شناسید را باز نکنید و بر روی لینک ایمیل‌هایی که به آن‌ها اعتماد ندارید کلیک نکنید. بسیاری اوقات لینک‌های مضر ممکن است از طرف دوستانی به سراغ‌تان آیند که خود آلوده شده‌اند یا ایمیل‌ها از طرف آدرس‌هایی که ظاهر معتبری دارند به دست شما برسند.

پیش از باز کردن لینک‌ها ببینید که به کجا ختم می‌شوند. برای این کار نشانگر ماوس را روی لینک نگه دارید، مقصد در پایین مرورگر ظاهر می‌شود. اگر ظاهر نشد روی لینک کلیک راست کنید و گزینه‌ Copy Link Adress را انتخاب کنید. آن‌وقت می‌توانید آن را جایی امن مثل یک صفحه‌ Notepad کپی و بررسی کنید.

اگر روی لینک نوشته ebay.com اما مقصد واقعی‌اش ebay.clickme.com است، حواستان باشد که رویش کلیک نکنید.

دقت کنید چه چیزی را دانلود و اجرا می‌کنید

لطفا فقط نرم‌افزارهایی را دانلود کنید که مشهور و قابل اعتمادند و در سایت معتبری قرار داده شده‌اند زیرا بسیاری از بدافزارها در شرایطی موفق به آلوده کردن سیستم‌تان می‌شوند که چیز اشتباهی را دانلود و اجرا کرده باشید.

اپلیکیشن‌ها را از سایت‌های رسمی یا سایت‌های معتبر تهیه ‌کنید. دست کم نرم‌افزارهای منبع‌باز را از سایت خودشان دریافت کنید. اگر می‌خواهید در عوض استفاده از فایل  Crack نرم‌افزاری را بدون خریداری استفاده کنید، سعی کنید با یک یوزر و پسورد  برنامه را رجیستر نمایید. زیرا با باز کردن فایل Crack معلوم نیست چه چیزهایی به جز کرک برنامه، در سیستم‌تان اجرا ‌شود.

به نوتیفیکیشن‌های Popup توجه نکنید

وقتی به‌منظور خاصی وارد سایتی شدید، به حواشی توجه نکنید زیرا یک روش رایج برای فریب شما و تلاش مهاجم برای عرضه فایل نصبی خودش در سیستم‌تان توجه به این موارد است. حتی اگر شک دارید هم این ریسک را نپذیرید.

به‌عنوان مثال ممکن است سایتی به شما هشدار دهد شما باید آخرین ورژن Flash را برای پخش ویدیو نصب کنید. در عوض این‌که روی لینک پیشنهادی وب‌سایت کلیک کنید، در گوگل adobe flash را جستجو کنید و نسخه‌ نهایی را از سایت رسمی آن دانلود کنید. هرگز به popup درون وبسایت‌ها اعتماد نکنید. حتی اگر سایتی یک popup بالا آورد که در سیستم‌تان ویروسی را پیدا کرده، به آن اعتنایی نکنید، در عوض به برنامه‌ آنتی ویروس‌تان مراجعه کنید و scan تمام سیستم را اجرا نمایید.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

نویسنده امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.