حل معضل اصلاح الگوی مصرف برق در کشور با ارایه روشی هوشمند

بین تولید و مصرف گاز در کشور ناترازی است و طبق معمول تبدیل به خاموشی می‌شود

گروهی از محققان یکی از استارت‌آپ‌ها سامانه‌ای را برای مدیریت مصرف انرژی ارایه کرده‌اند که علاوه بر اعلام بلادرنگ میزان مصرف برق به مشترکان، امکان هوشمندسازی خانه را نیز برای آنها فراهم می‌کند.

به گزارش امواج‌برتر و به نقل از ایسنا؛ دکتر سعید اکبریان، مصرف بی‌رویه انرژی را یکی از معضلات کشور دانست که تبدیل به بحران فزاینده شده است و بیان کرد: این در شرایطی است که سرمایه‌‏گذاری در تولید برق هزینه بسیار زیادی دارد و از سوی دیگر استفاده بیش از اندازه از سوخت‌های‎ فسیلی می‌تواند چالش‌های دیگری مانند آلودگی هوا را ایجاد کند.

وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی در روزهای تابستان با استفاده از روش‌های هوشمند، ذکر کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته عمده تولید برق وابسته به منابع گازی بوده است و از آنجا که در فصول سرما مصرف گاز برای گرمایش به پیک می‌رسد، در زمستان ۱۴۰۰ مشکل تامین گاز برای نیروگاه‌های حرارتی مساله جدی خواهد بود.

اکبریان با اشاره به تحقیقات این شرکت استارت‌آپی حوزه مدیریت مصرف انرژی، عنوان کرد: سیستم کنترل برق خانگی از طریق سیمکارت موضوعات تحقیقات من در تز پایان ‎نامه دکترا بوده که در سال ۹۵ در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران دفاع کردم و در سال ۹۶ در پژوهشگاه وزارت نیرو پذیرفته شد.

مجری طرح تصریح کرد: سامانه طراحی شده در این مطالعات با تشکیل استارت‌آپی عرضه شد و امیدواریم بتوانیم به رفع مشکل کمبود برق و آلودگی هوا کمک کنیم.

وی هدف از طراحی این سامانه را کنترل مصرف برق در زمان پیک مصرف از طریق ارایه اطلاعات آنلاین مصرف به مشترک دانست و اظهار کرد: این سامانه از طریق دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود و همچنین بخش نرم‌افزاری که در گوشی‌های همراه نصب می‌شود، اقدام به پایش میزان مصرف برق برای مشترکان می‌کند.

به گفته وی بخش سخت‌افزاری این سامانه جریان ورود، ولتاژ، وات و کیلووات ورودی را محاسبه و به سرور اعلام می‌کند و سرور بعد از تجزیه و تحلیل داده‌های ارسال شده، اطلاعات را به مشترک مورد نظر ارسال می‌کند که میزان مصرف برق آنها در چه وضعیتی قرار دارد.

اکبریان گفت: زمانی که میزان مصرف برق مشترکان از حالت نرمال خارج می‌شود، به آنها هشدار داده خواهد شد، ضمن آنکه راهکارهای کاهش مصرف برق نیز برای آنها ارسال می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: بخش دیگری در نرم افزار این سامانه با نام «خانه هوشمند» پیش‌بینی شده است که از طریق آن امکان خاموش کردن لامپ‌های اضافه، کنترل دمای هوای منزل و پایش آلودگی هوا برای کاربران فراهم شده است. با این روش می‌توان از افزایش هزینه برق مشترکان جلوگیری کرد.

مدیر این استارت‌آپ با اشاره به افزایش تصاعدی هزینه‌های برق برای مشترکان پر مصرف برق، یادآور شد: در صورتی که ۱۰ درصد از میزان مصرف این دسته از مشترکان کاهش یابد، هزینه‌های مصرف برق آنها کاهش خواهد یافت که این امر با کاربردی شدن این سامانه مهیا خواهد شد.

اکبریان تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش ساختمان با داشتن بیش از ۳۰ میلیون مشترک، بیش از ۵۰ درصد مصرف کل برق کشور را به خود اختصاص داده است، بیش از نیمی از برق کشور در مصارف خانگی مصرف می‌شود و این سامانه بهترین راه حل هوشمندسازی کنترل مصرف بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان کشور می‌تواند باشد و بهترین راهکار جهت رفع این مشکل می‌تواند مدیریت مصرف مخصوصا در زمان پیک از سوی مشترکین برق خانگی باشد.

به گفته وی، این سامانه در فاز نخست می‌تواند با کاهش مصرف ۳۰۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی، اطلاع‌رسانی از وضعیت مصرف برق به صورت لحظه‌ای را از مزایای این سامانه نام برد.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع ایسنا
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.