حضور قدرتمند شرکت‌های دانش‌بنیان در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق

دکتر صدیقه ببران مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار امواج برتر حضور قدرتمند شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا را که مبتنی بر تولیدات داخلی هستند در این نمایشگاه باعث افتخار صنعت برق و کشور دانست و گفت؛ با توجه به نوزدهمین تجربه برگزاری این نمایشگاه، تغییراتی در رویکردها و شیوه‌ی برگزاری نمایشگاه ایجاد شده است و در همین راستا نمایشگاه نوزدهم شاهد رویدادهای مختلف و قابل توجهی بود. دکتر ببران گفت: اگر چه به دلیل تحریم‌ها بخشی از شرکت‌های خارجی حضور نداشتند اما حضور شرکت‌های داخلی بسیار قدرتمندتر از گذشته بود، توانمندی آن‌ها بیشتر از گذشته به نمایش گذاشته شد و نشان داد که اگر چه تحریم‌ها همواره سختی‌ها و مشکلات متعددی را برای کشور به‌وجود می‌آورد اما باعث ایجاد خودباوری و خودکفایی در صنعت برق شده است و بیش از 95 درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود؛ این خود تلنگری برای حوزه داخلی است تا هم‌چنان با کیفیت بالا و قدرتمندانه در رقابت‌های خاص وارد میدان شوند و بیش از گذشته دیده شوند. وی تعداد کشورهای خارجی حاضر در نمایشگاه را 13 کشور علاوه بر چین و روسیه اعلام کرد که برخی از شرکت‌ها برای دورماندن از پیامدهای تحریم ناچار شدند با نام نمایندگی‌های خود در نمایشگاه حاضر شوند.

حضور وزیر برق سوریه و معاون وزیر برق عراق در آیین بازگشایی و بازدید وزیر انرژی ارمنستان از نمایشگاه نوزدهم از دیگر رخدادهای مهم نمایشگاه بود که مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو آن را اتفاقی مبارک در حوزه ارتباطات منطقه‌ای دانست که در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است: همزمان با حضور وزرا معاملات دو جانبه نیز صورت گرفت و سنکرون شدن شبکه برق ایران و عراق به‌عنوان یک رخداد تاریخی انجام شد. امضای تفاهم‌نامه با سوریه در زمینه برق برای بازسازی و مشارکت ایران در نیروگاه‌های سوریه هم دیگر رخداد مهم نمایشگاه بود که با تکیه بر توانمندی بخش خصوصی انجام شد. در واقع وزرای منطقه از توان بخش خصوصی صنعت برق ایران استقبال نمودند تا بخش خصوصی در منطقه حضور پیدا کند و سرمایه‌گذاری اتفاق بیافتد،. به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های منطقه‌ای و بالندگی بخش خصوصی شود که از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر ببران با اشاره به شلوغی دیدارها در نمایشگاه نوزدهم، نشست مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق و شرکت‌های برق منطقه‌ای و نشست مدیران عامل نیروگاه‌ها (بخش تولید) را در محل نمایشگاه از جمله رخدادهای مهم توصیف نمود و گفت یکی از مهم‌ترین نشست‌هایی که اتفاق افتاد نشست بخش خصوصی با وزیر و معاونان وزارت نیرو با رویکرد حمایت از تولید داخل و توسعه صنعت برق بود که در این نشست صمیمی نمایندگان سندیکا‌های مختلف رویکردها و چالش‌های پیش روی حوزه‌ی فعالیت خود را بیان کردند تا با استفاده از تجربه‌ی سال پیش، موانعی که امسال هم با آن روبه‌رو هستند، در سال آینده وجود نداشته باشد. هم‌چنین نشست تخصصی معاون امور برق وزیر نیرو با بخش خصوصی در حوزه صادرات و نشست شرکت ساتکاب با سندیکاها و تولیدکنندگان از دیگر نشست‌های مهم در حاشیه برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران بود. مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو اظهار امیدواری کرد این رویدادها ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی را در صنعت برق افزایش دهد و به قول وزیر نیرو، نوعی سنکرون بخش دولتی و خصوصی اتفاق بیافتد.

دکتر صدیقه ببران در بخش دیگری از گفت و گو با خبرنگار امواج برتر با تایید این موضوع که نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق از حالت عرضه کالا و تجهیزات خارج شده و به محلی برای رویدادهای مهم داخلی و خارجی و تبادل اطلاعات و ایجاد تفاهم‌نامه‌های منطقه‌ای تبدیل شده است گفت: پیرو تفاهم‌نامه‌هایی که در گذشته بین صنعت برق ایران و عراق وجود داشت، امسال سنکرون شبکه برق این دو کشور انجام شد و علاوه بر آن تفاهم‌نامه‌ای بین معاونان وزارت‌خانه‌های نیرو و برق دو کشور در حوزه فنی و تجهیزات و انتقال دانش و فناوری به امضا رسید. مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو در ادامه به موضوع توجه ویژه به روزنامه‌نگاران اشاره نمود و گفت در این زمینه کارگاه‌های آموزشی جداگانه‌ای برای روزنامه‌نگاران توسط مسوولان بخش‌های مختلف مانند معاون فناوری پژوهشگاه نیرو، ‌مدیر کل توسعه نیروگاه حرارتی و مدیر کل بخش مصرف و امورمشترکان توانیر در زمینه‌های طرح‌های نوآورانه صنعت برق، هوشمندسازی شبکه و استانداردهای جهانی تولید برق حرارتی و استفاده از نسل جدید نیروگاه‌ها برگزار شد که در زمینه نحوه‌ی اطلاع‌رسانی و آشنایی با مفاهیم تخصصی بخش‌های مختلف وزارت نیرو در حوزه‌ی برق و انرژی بسیار موثر خواهد بود.

دکتر ببران در پایان گفت؛ اگر چه از نظر آماری شرکت‌کنندگان خارجی کم‌تری در نمایشگاه حضور داشتند اما حضور قدرتمند شرکت‌های داخلی در نمایشگاه امسال قابل توجه بود و برگزاری نشست‌های تخصصی اثر‌گذاری بسیار بیشتری از دوره‌های قبلی نمایشگاه داشت که امیدواریم در رونق تولید موثر باشد.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع امواج برتر - شماره 96
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.