جدیدترین روش‌های خنک کردن پنل‌های خورشیدی

ویژگی‌های انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی‌ تجدید پذیر آن را در بیشتر کشورها به عنوان منبع تولید برق مورد استقبال قرار داده است. جنس سلول، شدت تابش اشعه خورشید و دمای عملیاتی پنل از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازدهی سلول‌های خورشیدی است. به ازای هر درجه سانتی گراد افزایش دما بازدهی پنل بین  ٣/٠تا ۵/٠درصد کاهش می‌یابد. در حالی که حتی ۱ درصد افزایش راندمان، سود اقتصادی بالایی دارد، راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری از طریق خنک کردن پنل‌های خورشیدی مورد توجه قرار دارد. جدیدترین روش‌ها در زمینه خنک کردن پنل، استفاده از مواد تغییر فاز و ژل پلیمری است.

خنک کردن پنل‌ با مواد تغییر فاز

استفاده از ماده‌ی تغییر فاز پلی اتیلن گلیکول ١٠٠٠ به عنوان کنترل کننده‌ی دمایی پنل‌های خورشیدی در کاهش دمای پنل خورشیدی موثر و بازدهی پنل را تا ٨ درصد افزایش داده است. زاویه پنل نسبت به افق هم با کاهش دما رابطه مستقیم دارد، افزایش زاویه‌ی پنل نسبت به افق به کاهش دما می‌انجامد.

خنک کردن پنل‌ با ژل پلیمری

یک ژل جدید پلیمری، می‌تواند بدون استفاده از برق، منجر به خنک شدن پنل‌های خورشیدی شود. این ژل ماده بسیار چسبناکی حاوی کلرید کلسیم و نانولوله‌های کربنی است که با ضخامت یک سانتی‌متر به راحتی در پشت پنل‌ها قرار می‌گیرد. در این روش بخار آب از هوای مرطوب در شب‌ها به درون ژل کشیده شده و به عنوان مایع ذخیره می‌شود. این ژل با جذب آب منبسط و توان خود را تا دو برابر افزایش می‌دهد. انتقال گرما به ژل، آب ذخیره شده در آن را به بخار تبدیل وحرارت را به بیرون منتقل می‌کند. با این روش دمای پنل را می‌توان تا ١٠ درجه کاهش و میزان تولید برق پنل‌های خنک شده را تا ١٩ درصد افزایش داد.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.