تامین برق پایدار در دولت سیزدهم با توسعه ظرفیت نیروگاهی

افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور یکی از مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای تأمین برق پایدار همه بخش‌های کشور و حذف خاموشی‌ها بوده است به طوری که در دو سال گذشته بیش از هفت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد.

به گزارش امواج برتر به نقل از ایرنا، توسعه نیافتن ظرفیت نیروگاهی در دولت قبل سبب خاموشی‌های گسترده در تابستان سال ۱۴۰۰ شده بود و این موضوع نارضایتی مردم به همراه داشت.

دولت سیزدهم و وزارت نیرو از همان ابتدای آغاز به کار خود برای توسعه ظرفیت نیروگاهی و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود و با اعمال روش‌های مدیریت مصرف برق در دستور کار قرار داد تا بتواند ناترازی تولید و مصرف ناشی از توسعه نیافتگی‌ها در دولت قبل را جبران کند.

وزارت نیرو گام‌های خود را برای تحقق این هدف از همان آغاز به کار محکم برداشت به‌طوری‌که در بخش توسعه ظرفیت بیش از هفت هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزود. برای بخش مدیریت مصرف نیز هم سال گذشته و هم امسال به‌صورت وسیع‌تر پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق بر ای مشترکان در نظر گرفت.

معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی ناترازی انرژی را مهم‌ترین مسئله زیربنای کشور دانست و افزود: بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در اولویت ساخت و بهره‌برداری هستند که با احداث این واحدها سالانه هفت میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

محمد رمضانی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جبران ناترازی میان تولید و مصرف برق در کشور، گفت: در مدت‌زمان فعالیت دولت سیزدهم ۳۹ واحد نیروگاه حرارتی به شبکه برق کشور متصل شده است که از این میان ۱۳ واحد مربوط به احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت برق حرارتی با جدیت پیگیر تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی است، ادامه داد: تنها از محل راه‌اندازی ۱۳ واحد بخار یاد شده، سالانه سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

رمضانی خواستار حمایت همه‌جانبه دولت و به‌ویژه صندوق توسعه ملی برای احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شد و گفت: در حال حاضر برنامه احداث و بهره‌برداری از دو هزار و ۵۶۰ مگاوات واحد بخار در بخش خصوصی و یک هزار و ۹۲۰ مگاوات نیز در بخش دولتی در دستور کار قرار گرفته است که با راه‌اندازی این واحدها، سالانه هفت میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های حرارتی هر ساله در فصل زمستان به دلیل مشکلات سوخت کشور با کمبود گاز مواجه می‌شوند. ازاین‌رو برنامه اصلی خود را بر روی تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی و صرفه‌جویی سوخت مصرفی واحدهای بخاری متمرکز کرده‌ایم.

رمضانی گفت: عبور از تداوم خاموشی‌های برق در بخش خانگی طی سال‌های گذشته، بی شک مرهون تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت برق، همکاری صنایع، حمایت و همیاری وزارت نفت و همچنین همدلی و بهینه مصرف‌کردن برق توسط مشترکان خانگی است.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.