برگزاری یازدهمین رزمایش سراسری ارزیابی آماده بکاری مولدهای برق اضطراری مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور

برگزاری يازدهمين رزمايش سراسری ارزيابی آماده بكاری مولدهای برق اضطراری مراكز حياتی، حساس و مهم كشور

مدیرعامل توانیر درباره وضعیت مولدهای اضطراری مراکز درمانی و بیمارستانی اظهار کرد: در سال گذشته از بین 841 مرکز مورد بررسی، وضعیت 91 درصد از مولدهای برق مطلوب و آماده بکار بوده است.

به گزارش امواج‌برتر به نقل از پاون، آرش کردی در یازدهمین رزمایش سراسری ارزیابی آماده بکاری مولدهای برق اضطراری مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور که دیروز با حضور رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مرکز پایش صنعت برق توانیر برگزار شد، بیان کرد: در دنیا دسترسی برق در بخش روستایی 82 درصد و در ایران99.7  درصد است.

به گفته کردی، از آغاز انقلاب تاکنون جمعیت مشترکان برق کشور با رشد 11 برابری به 39 میلیون، ظرفیت نصب شده نیروگاهی از 7024 مگاواتی با رشد 13 برابری به 88 هزار و 757 مگاوات و پیک بار شبکه با رشد 20 برابری به 3486 مگاوات به 69457 مگاوات رسیده است.

مدیرعامل توانیر همچنین در خصوص وضعیت مصرف برق در کشور نیز عنوان کرد: در حال حاضر 36 درصد از برق کشور در بخش صنعتی، 32 درصد خانگی، 15درصد در بخش کشاورزی، 8 درصد بخش عمومی، 7 درصد در بخش تجاری  2 درصد در بخش روشنایی معابر به مصرف می‌رسد.

کردی درباره وضعیت همکاری مشترکان در دوران اوج مصرف برق نیز افزود: جلب مشارکت مشترکان در برنامه‌های مدیریت بار از 85 هزار مشترک در سال 1396 به بیش از 456 هزار مشترک در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی درخصوص وضعیت آماده بکاری مولدهای برق اضطراری نیز ذکر کرد: در سال جاری از بین 4019 مرکز مورد بررسی، مولدهای اضطراری 86 درصد از مراکز آماده بکار بوده و تنها 9 درصد فاقد مولد بوده‌اند.

به بیان مدیرعامل توانیر تعداد مراکز مورد ارزیابی از 11 مرکز در سال 1391 به 4019 مرکز در سال جاری افزایش یافته است.

کردی درباره وضعیت مولدهای اضطراری مراکز درمانی و بیمارستان نیز عنوان داشت: در سال گذشته از بین 841 مرکز مورد بررسی، وضعیت 91 درصد از مولدها مطلوب و آماده بکار بوده است.

وی در ادامه گفت: در بخش استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز سال گذشته از بین 346 مرکز مورد ارزیابی، وضعیت 45 درصد مطلوب و 46 درصد فاقد مولد بوده‌اند.

مدیرعامل توانیر همچنین اعلام کرد: ایجاد اطمینان از تداوم خدمات در برخی از مراکز در زمان بحران، همکاری برخی از مراکز در گذر از پیک سال 1401 و کمک در پایداری شبکه و کمک مولدهای برق خود تامین در اصلاح منحنی بار مصرف روزانه و تغییر فرهنگ مصرف از جمله دستاوردهای حاصل از ارزیابی‌های آماده بکاری مولدهای اضطراری بوده است.

کردی درباره چگونگی مدیریت پیک بار تابستان نیز بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته باید اقداماتی صورت می‌گرفت که به هیچ عنوان کاهش تولید و افزایش قیمت صورت نگیرد به همین دلیل آرایش تولید را در سه ماهه اول به گونه‌ای ایجاد کردیم که این دو مساله دچار معضل نشود.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به جمع برنامه‌های مدیریت بار اعم از جابه جایی، کاهش استراتژیک بار و مدیریت مصرف خانگی ذکر کرد: 9843 مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفت و نتیجه این اقدام نیز عدم هیچگونه خاموشی برای مشترکان خانگی بود.

به گفته وی، نزدیک به 6000 مگاوات افزایش ظرفیت قرار بود ایجاد شود که این مساله اتفاق افتاد و مجموع این اقدامات موجب شد که صنایع فولادی رشد قابل توجهی داشته باشند، به طوری که 14.5 درصد صنایع بزرگ، 4.5 درصد صنایع کوچک و بخش کشاورزی سه درصد رشد داشته است. همچنین مصرف برق عمومی و ادارات با 33 درصد و مصرف بخش خانگی با 4.5 درصد کاهش مواجه بود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل برق کشور نیز در سخنان خود با اشاره به اینکه مصرف برق و انرژی در کشور افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد: بهینه‌سازی وابستگی صنایع پیش تولید و صنایع زیرساختی به برق از ضروریات کنونی است.

سردار غلامرضا جلالی اظهار کرد: در دو سال گذشته با توجه به بیماری کرونا، با دو چالش وابستگی مردم به فضای مجازی و خدمات اینترنتی و وابستگی بخش‌های ارتباطی به برق مواجه بودیم.

سردار جلالی افزود: برای حل این مساله باید با روش‌های متنوع به سطح قابل قبولی از وابستگی برسیم تا در صورت بروز هرگونه اختلال در شبکه برق، با قطع خدمات مواجه نشویم.

وی گفت: زیرساخت شبکه برق به عنوان زیرساخت مادر همه زیرساخت‌های حیاتی محسوب می‌شود که دارای بیشترین وابستگی متقابل با سایر زیرساخت‌های عمومی و حیاتی است.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج‌برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.