برنامه ساخت ۱۰هزار مگاوات نیروگاه کلاس F در کشور

برنامه ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F در کشور

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی عنوان کرد: 10 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F (راندمان بالا) توسط بخش خصوصی و دولتی در کشور ساخته خواهد شد.

به گزارش امواج‌برتر به نقل از پاون، علیرضا نصرالهی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت نیروگاه‌های کلاس F در ایران، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا 5000 مگاوات نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F دولتی در قالب هشت ساختگاه ساخته شود که در فاز نخست، برنامه ساخن چهار نیروگاه کلاس F در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: نخستین پروژه مربوط به نیروگاه هنگام در غرب بندرعباس است که تاکنون دو واحد گازی آن وارد مدار شده است. پروژه دوم نیز مربوط به نیروگاه دوکوهه اندیمشک است که طی زمستان امسال واحد گازی آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: سومین پروژه پیش‌بینی شده در این بخش مربوط به نیروگاه سهند بناب است که هم اکنون بالغ بر 400 نفر از همکاران صنعت برق در این پروژه مشغول به فعالیت هستند تا طبق برنامه بتوانیم واحد گاز آن را سال آینده وارد مدار تولید برق کنیم. همچنین در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F ویس اهواز نیز عملیات اجرایی بخش مشترکات آن در حال انجام است.

نصرالهی در خصوص برنامه‌های بخش خصوصی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های راندمان بالا، ذکر کرد: پس از تصمیم دولت برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کلاس F و ایجاد جهش راندمانی بسیار مناسب برای بخش نیروگاهی کشور، مقرر شد تا بخش خصوصی نیز وارد زمینه ساخت نیروگاه‌های کلاس F شده و در نتیجه هم اکنون دو نیروگاه در این زمینه توسط بخش خصوصی در حال فعالیت و تولید برق هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از زمان شروع پروژه ساخت 5000 مگاوات نیروگاه کلاس F دولتی، مقرر شد تا 5000 مگاوات نیروگاه کلاس F به توصیه بخش دولتی توسط بخش خصوصی اجرا شود. بدین منظور امروز با افق ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F در کشور مواجه هستیم.

ثمرات ساخت نیروگاه‌های کلاس F در کشور

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل‌ ترکیبی شرکت برق حرارتی با اشاره به ثمرات ساخت نیروگاه‌های کلاس F در کشور، اظهار کرد: در زمینه اثرات زیست محیطی، سطح استانداردی که برای اکسیدهای نیتروژن در نیروگاه‌های کشور پیش‌بینی شده حدود 200 پی پی ام است که این رقم در نیروگاه‌های کلاس F به کمتر از 25 پی پی ام رسیده است؛ به عبارتی در این واحدها سطح آلایندگی اکسیدهای نیتروژن یک دهم استاندارد موجود است.

نصرالهی با تاکید بر اینکه در نیروگاه‌های کلاس F مصرف آب به شدت کاهش یافته است، بیان کرد: پیش از این در نیروگاه‌های کلاس E میزان راندمان مجموعه سیکل ترکیبی حدود 50 درصد و قدرت تولیدی در هر واحد گاز بین 160 تا 200 مگاوات با ارتقاهای صورت گرفته بوده است.

وی افزود: راندمان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F با یک نسل ارتقا به 58 درصد افزایش یافته است و توان تولیدی یک توربین گاز به 300 مگاوات رسیده است. به تعبیری در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس E با آرایش 2.2.1  ظرفیت کل واحدها 500 مگاوات و در نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی کلاس F با همین آرایش ظرفیت کل نیروگاه حدود 900 مگاوات است.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج‌برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.