با روکش‌های نانو پره‌های توربین ۴ برابر بیشتر عمر می‌کنند

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فرمولاسیون نوعی نانو روکش را به بازار کشور معرفی کردند که استفاده از آن موجب افزایش ۴ برابری عمر توربین‌ها خواهد شد.

به گزارش امواج برتر به نقل از ایسنا؛ مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان جنس روکش‌های بومی‌سازی شده در داخل کشور را «نیترید کروم» و «آلومینیوم» دانست و گفت: این روکش‌ها که حاوی نانو ذرات است، به‌عنوان روکش در صنایع و قطعات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: پیش از این نیاز کشور به این محصول از طریق خرید از یک شرکت امریکایی تامین می‌شد و با شروع تحریم و نوسانات نرخ ارز، مصرف‌کننده داخلی مجبور شد، این محصول را از طریق واسطه و کشورهای ثالث خریداری کند، همین مساله قیمت این روکش را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داد و با توجه به نیاز کشور و تحریم این کالا، موفق شدیم تا نمونه بسیار با کیفیت این روکش را در داخل کشور بومی‌سازی کنیم.

مقداری با بیان اینکه از این روکش در حال حاضر برای پوشش‌دهی توربین‌ها استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: این توربین‌ها در ایستگاه‌های افزایش فشار گاز و ژنراتورهای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به آزمایش‌های متعددی که روی این محصول از نظر خوردگی انجام شد، این روکش‌ها می‌توانند عمر پره‌های توربین را تا ۴ برابر افزایش دهند. 

وی تجهیزات حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را از دیگر کاربردهای این نانو روکش ذکر کرد و ادامه داد: با توجه به قیمت بالای این دستگاه‌ها و محصولات، استفاده از روکش تولید شده با استفاده از فناوری نانو بسیار با صرفه است.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، مقداری به اهمیت بومی‌سازی محصولات مشابه در کشور اشاره کرد و افزود: قیمت این محصول یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی است. با توجه به جدید بودن این محصول، لازم است تا فرهنگ‌سازی استفاده از آن نیز صورت گیرد. بر این اساس، در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌‎کنیم تا پیمانکاران بزرگ را با مزایای استفاده از این محصول آشنا کنیم. در حال حاضر کمک‌های قابل توجهی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده‌ایم و امیدواریم با کمک این معاونت و ستادهای وابسته به آن بتوانیم در آینده نزدیک، بازار استفاده از این محصول را توسعه دهیم.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع ايسنا
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.