انتشار پیش‌نویس سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی

انتشار پیش نویس سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی

پیش‌نویس سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی که با مشارکت نخبگان دانشگاهی، صنعتی و بخش خصوصی در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده بود، منتشر شد.

به گزارش امواج‌برتر و به نقل از مهر؛ مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی که پیش از این با هدف تهیه برنامه عملیاتی، اجرایی و نقشه راه توسعه زیرساخت ها و کاربردهای توسعه هوش مصنوعی، نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی را تدوین کرده بود، دیروز اقدام به انتشار پیش نویش این نقشه راه نمود تا امکان بهره برداری از آن برای سودبران صنعت هوش مصنوعی فراهم شود.

دکتر محمد شهرام معین، رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه در ارتباط با هدف و چگونگی تنظیم و تدوین این سند عنوان کرد: برای تدوین این نقشه راه از متدولوژی شورای عالی عتف استفاده شده که شامل مطالعات تطبیقی، تحلیل محیط، نظرسنجی از خبرگان و تدوین چشم انداز می باشد. همچنین سیاست‌های کلان، ارزش‌ها و راهبردهای کلان، اقدامات پانوشت راهبردها و برنامه‌ها و پروژه‌ها و فعالیت‌های پانوشت اقدامات نیز در این نقشه راه ملاحظه شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه این سند در دو بخش کلی توسعه کاربردها و توانمندسازها ارایه شده، ذکر کرد: در بخش توسعه کاربردها هدف استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌های برتری داری همچون سلامت، حمل و نقل و کشاورزی، آموزش، صنعت و محیط‌زیست است.

دکتر معین ذکر کرد: در بخش دوم یا همان توانمندسازهای هوش مصنوعی، تربیت نیروی انسانی متخصص، زیرساخت‌ها، استانداردها، آزاد سازی داده‌ها و موضوعات حقوقی و اخلاقی هوش مصنوعی از مهم‌ترین موارد هستند.

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: این مرکز ضمن اعلام آمادگی خود جهت همکاری با نهادهای مختلف و سازمان‌های مرتبط با زمینه‌های کاربردی، تجربه کسب شده در تدوین نقشه راه را نیز در اختیار آن ها قرار خواهد داد تا نهادها و سازمان ها از فناوری هوش مصنوعی بهره لازم را ببرند.

علاقه مندان می توانند این پیش‌نویس را در این لینک مشاهده کنند.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج‌برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.