افزایش کارایی مزارع بادی با طراحی نسل جدید توربین‌ها

افزايش كارايي مزارع بادي با طراحي نسل جديد توربين‌ها

باد از هر طرف انسان‌ها را احاطه کرده و استفاده از ظرفیت‌های این منبع تمام نشدنی انرژی می‌تواند زندگی را آسان‌تر کرده و از آسیب رسیدن به کره زمین نیز جلوگیری کند. اکنون در سراسر دنیا مزارع تولید انرژی الکتریکی از باد در حال گسترش هستند و کشورهای زیادی اقدام به استفاده از این روش برای تولید برق می‌کنند.

از این‌رو مهندسان برای افزایش کارایی مزارع تولید انرژی‌های پاک در تلاش هستند تا توربین‌های عمودی جدید را جایگزین توربین‌های بادی قدیمی کنند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که در این مزارع هنگام وزش باد توربین‌هایی که در قسمت جلویی قرار دارند بیشترین میزان انرژی الکتریکی را تولید کرده و به دلیل ایجاد تلاطم هوایی کارایی توربین‌های انتهایی کاهش می‌یابد.

هنگامی که جریان باد وارد مزرعه تولید انرژی پاک می‌شود توربین‌های بادی ردیف جلویی ۲۵ تا ۳۰ درصد انرژی جنبشی هوا را کاهش داده و همین روند تا انتهای مزرعه ادامه پیدا می‌کند. در واقع توربین‌هایی که در انتهای مزرعه قرار دارند در عمل انرژی کافی دریافت نکرده و در نتیجه کارایی آن‌ها به شدت افت می‌کند.

اکنون مهندسان به این نتیجه رسیده‌اند که باید توربین‌های عمودی نسل جدید را جایگزین توربین‌های قدیمی‌تر کرد و همچنین زاویه قرارگیری توربین‌ها نسبت به هم باید به نحوی باشد که کمترین تاثیر را روی بازدهی سایر دستگاه‌ها بگذارند.

کارشناسان معتقدند اگر نقشه قرارگیری این توربین‌ها با درنظر گرفتن جریان باد طراحی شود از افت بازدهی مزارع تولید انرژی تجدیدپذیر جلوگیری می‌شود. یکی از الگوهای قرارگیری توربین‌های بادی در مزارع که به‌تازگی مورد توجه قرار گرفته چینش زوجی است. در این مدل توربین‌ها در دسته‌های دوتایی کنار هم قرار گرفته و کمترین تاثیر را روی سایر قسمت‌های مزرعه می‌گذارند.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع interestingengineering
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.