سخنگوی صنعت برق در حاشیه نمایشگاه جانبی جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو گفت‌:

اعتبار میلیاردی شرکت‌های فناور برق در سال ۱۴۰۱/ خودکفایی ۹۰درصدی صنعت برق

اعتبار میلیاردی شرکت‌های فناور برق در سال 1401/ خودکفایی 90 درصدی صنعت برق

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اعتبار 2600 میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در بخش مدیریت مصرف انرژی در سال 1401 تصریح کرد: عبور از شرایط تحریم و خودکفایی 90 درصدی صنعت برق در گرو فعالیت شرکت‌های فناور در این عرصه است.

به گزارش امواج‌برتر به نقل از شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مصطفی رجبی مشهدی با تاکید بر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان برای صنعت برق کشور اظهار کرد: صنعت برق برای تشویق و ترغیب این شرکت‌ها به تولید داخل و دانش‌بنیان، علاوه بر برگزاری نمایشگاه و جشنواره پژوهش و فناوری، 2600 میلیارد تومان تسهیلات از منابعی که مجلس شورای اسلامی در بند (ط) تبصره (15) قانون بودجه امسال پیش‌بینی کرده است را برای تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در اختیار شرکت‌ها قرار می‌‌دهد.

وی یادآور شد: بخشی از این اعتبار مربوط به بهینه‌سازی شبکه‌های برق و تامین قطعات استراتژیک نیروگاهی یا شبکه انتقال برق و اعطای تسهیلات خطرپذیر به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت برق و شرکت‌های فعال در زمینه اصلاح الگوی مصرف انرژی است. سال گذشته 50 درصد این اعتبار جذب شد و امسال این رقم به دو برابر افزایش می‌یابد.

رجبی‌مشهدی افزود: با توجه به اینکه تامین تجهیزات نیروگاهی و شبکه انتقال، ارزبری داشته و تحریم مانع ورود این تجهیزات به داخل شده است؛ بیشتر این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شد و صنعت برق با استفاده از این پتانسیل و ظرفیت نخبگان کشور در شرکت‌های دانش بنیان توانست 90 درصد تجهیزات خود را از تولیدات ساخت داخل استفاده ‌کند. این در حالی است که در ابتدای انقلاب برای نصب پست انتقال از متخصصان خارجی استفاده می‌شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به اینکه این شرکت‌ها بیشتر در بخش خصوصی فعال بوده و با شرکت‌های برق قرارداد دارند، گفت: همچنین از این شرکت‌ها در زمینه تست تجهیزاتشان در شبکه اصلی برق حمایت می‌شود، به‌عنوان مثال یک نوع سیستم کنترلی برای نخستین بار طراحی و در نیروگاه ری نصب شد و پس از موفقیت، تصمیم گرفته شد برای نیروگاه‌ها در ابعاد بزرگتر و در مقیاس 320 مگاواتی طراحی و تولید شود.

سخنگوی صنعت عنوان کرد: علاوه بر ایجاد شرایط و زمینه دریافت تسهیلات و همچنین صدور مجوز تست و آزمایش در شبکه‌های اصلی برق، گواهی تایید هم به این محصولات داده می‌شود تا زمینه‌های فروش و تجاری‌سازی برای آنها در بازارهای داخلی تسهیل و میسر شود.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.