استفاده از اتوبوس‌های برقی ایرانی در کم‌تر از یک سال

استفاده از اتوبوس‌های برقی ایرانی در کم‌تر از یک سال

دکتر شهریار زینی با اعلام اینکه مهم‌ترین موضوعی که برای ما در معاونت علمی برتری دارد، استفاده از اتوبوس‌های برقی در حمل و نقل عمومی است، بیان کرد: سال گذشته قرارداد ۱۰۰ اتوبوس برقی را با شهرداری منعقد کردیم که به نتیجه نرسید و تأمین بودجه‌ای از سوی این ارگان صورت نگرفت.

به گزارش امواج‌برتر و به نقل از مهر، مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره اینکه در حال حاضر اتوبوس‌های برقی آماده تولید هستند، ذکر کرد: اما به تازگی با وزارت کشور و اتحادیه اتوبوسرانی جلساتی برگزار کردیم که انشاالله قرارداد حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را منعقد کنیم.

به بیان زینی، این ساز و کار در حال نهایی شدن است که اتوبوس برقی مورد تأیید معاونت علمی با همکاری دانشگاه تهران و شرکت دانشگاهی ذیل این دانشگاه و یک شرکت اتوبوس‌سازی مورد استفاده عموم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نمونه نخست این اتوبوس در مهر ماه امسال آماده می‌شود، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا آبان ماه شاهد نمونه معیار تولید اتوبوس هستیم و تا کمتر از یک سال دیگر شاهد اخذ پلاک و عملیاتی شدن این اتوبوس خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات در مورد اتوبوس‌های برقی درحال انجام است و تست‌های میدانی بین جاده آن هم در آبان انجام می‌شود، بیان کرد: تست بهینه‌سازی و بررسی عیوب و خطاهای اتوبوس آبان ماه انجام می‌شود تا در خط تولید رفع شوند.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص ایستگاه‌های شارژ اتوبوس برقی اعلام کرد: اتوبوس برقی بدون ایستگاه شارژ طراحی نمی‌شود بلکه همزمان با ساخت اتوبوس به فکر ایستگاه‌های شارژ آن هم هستیم. در واقع اتوبوس‌های برقی با تمام ایستگاه‌های متعلقه تولید می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های شارژ این اتوبوس به صورت «شب شارژ»، «فست شارژ» و «ترکیبی» است، اظهار کرد: ایستگاه‌های شارژ در پایانه‌های اتوبوسرانی خواهد بود. در ایستگاه‌های شب شارژ، اتوبوس در طول روز کار می‌کند و شب تا صبح عملیات شارژ را در ایستگاه خود انجام می‌دهد.

زینی افزود: ایستگاه‌های فست شارژ به صورت جایگاه میان راهی در نظر گرفته می‌شود که اگر در طول روز اتوبوسی نیاز به شارژ داشته باشد در این ایستگاه متوقف شود.

به بیان وی، هنوز برای تعداد این ایستگاه‌ها تصمیم گیری نشده ولی قرار است بخشی از این اتوبوس‌ها در خط بهارستان-جمهوری باشند.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تفاهم با وزارت کشور برای این منظور افزود: این موضوع نسبت به قرارداد با شهرداری، کلان‌تر است و وزارت کشور تصمیم می‌گیرد که این اتوبوس‌ها در کدام شهرها، کلان شهرها یا استان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

به بیان زینی، به دلیل اینکه قیمت اتوبوس برقی دو برابر نمونه‌های کنونی است باید با حمایت دولت مورد استفاده عموم قرار بگیرد. این اتفاق در همه جای دنیا رخ می‌دهد.

زینی افزود: در کشور ما حمایت مشخصی وجود ندارد لذا نه تولید کننده اتوبوس احتراقی انگیزه تولید دارد نه مصرف‌کننده که شهرداری است؛ از این رو منابعی باید صرف اتوبوس‌های برقی شود تا مسایل آلودگی هوا و … به این واسطه رفع شوند.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.