آشنایی با حوزه‌های مختلف صنایع روشنایی

آشنایی با حوزه‌های مختلف صنایع روشنایی

گلنور را می‌توان یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در صنعت روشنایی کشور نامید. شرکتی که فعالیت خود را در سال 1372 با 20 نفر نیرو در زمینه‌ی تولید چراغ‌های خیابانی آغاز نمود و هشت سال ابتدایی فعالیت خود را با تمرکز بر چراغ‌های خیابانی و روشنایی فضاهای بیرونی گذراند، از سال1380 با توسعه‌ی فعالیت‌ها، بخش‌های تخصصی دیگری را که هم‌راستا با برق بودند به ساختار خود افزود تا رویکردی نوین در صنعت روشنایی کشور را به نمایش بگذارد.

گلنور امروز توانسته است با هفت بخش مرتبط با برق و 700 نیروی کارآزموده به یکی از مجموعه‌های توانمند در صنعت روشنایی ایران تبدیل شود. حضور250 نفر نیروی کارشناس و کارشناس ارشد در مجموعه‌ی گلنور بیانگر بدنه‌ی علمی و تحقیقاتی قوی و نگرش دانش‌محور به موضوع روشنایی در این مجموعه است. چراغ‌های پارکی، پروژکتوری، ورزشگاهی و خیابانی در بخش محصولات روشنایی بیرونی مجموعه‌ی گلنور قرار دارد اما حضور در حوزه‌های مختلف روشنایی و ارایه راه حل، خدمات و محصول در بسیاری از زمینه‌های کاربردی صنعت روشنایی نشان می‌دهد گلنور فراتر از تولید محصول به فکر روشنایی زندگی است.

در هر یک از بخش‌های صنایع روشنایی گلنور بین 15 تا 20 کارشناس و کارشناس ارشد به‌صورت تخصصی مشغول به کار هستند، تمرکز بر یک نوع فعالیت در هر بخش باعث افزایش مهارت نیروها و به روز بودن دانش گروه شده است. مدیران گلنور تاکید دارند دست‌کم 90 درصد دانش روز جهان در زمینه صنعت روشنایی و نورپردازی در این گروه وجود دارد، این دانش از طریق تحقیق و توسعه و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف در سراسر جهان برای آشنایی با آخرین فناوری‌های موجود در زمینه روشنایی و نورپردازی کسب شده است.
آن‌چه در گزارش پیش رو خواهید خواند حاصل گفت‌وگو با اصغر امینی بنیانگذار مجموعه‌ی گلنور، مهندس محمد امینی مدیرعامل گروه گلنور و مجتبی شفیعی مدیر فنی گلنور است، گزارشی که علاوه بر آشنایی با این گروه مطالب کاربردی مفیدی را برای خوانندگان فراهم خواهد آورد.

نورپردازی؛ ضرورت استفاده‌ی بهینه از نور

بی‌توجهی به ضرورت‌های نورپردازی و نبود نگاه علمی به آن باعث ایجاد شرایط نامطلوب و آزاردهنده در استفاده از نور در فضاهای مختلف شده است. امروزه اما نگرش‌ها تغییر کرده است و نورپردازی علمی یکی از ضرورت‌های استفاده از روشنایی است. طرح جامع نورپردازی می‌تواند انسجام را به نورپردازی‌های شهری بیاورد البته در حوزه‌ی نورپردازی شهری بیشتر مباحث معماری و شهرسازی با توجه به نوع بنا و بافت شهری مورد توجه قرار می‌گیرد. این اتفاق در بسیاری از نقاط دنیا افتاده است اما متاسفانه در ایران هنوز به نتیجه‌ی یکسان نرسیده است. اگر این طرح جامع اجرا شود، ساماندهی که اکنون جای خالی آن احساس می‌شود اتفاق خواهد افتاد. بی‌شک باید در این طرح پیش‌بینی شود که در هر منطقه از شهر چه نوع نوری و با چه شرایطی وجود داشته باشد، از چه شدت نور و پرتاب نوری برخوردار باشد و یا در یک گذرگاه خاص کدام روش بهینه باید انتخاب شود. با این رخداد، تمام شلختگی‌ها از بین خواهد رفت، نورپردازی نظام‌مند و استاندارد خواهد شد و می‌توان با ابلاغ آن به شهرداری‌ها و نظام مهندسی از اجرای یکسان آن در تمام کشور مطمئن شد.

بخش نورپردازی گلنور با این رویکرد و تکیه بر توانمندی سایر بخش‌های این مجموعه، نگرش علمی و فنی به موضوع نورپردازی را در دستور کار قرار داده و پروژه‌های بسیار موفقی را در استان‌های مختلف در حوزه‌ی نورپردازی انجام داده است. در واحد طراحی نورپردازی صنایع گلنور تعدادی از کارشناسان برق و معماری حضور دارند، از آن‌جا که نور یک فاکتور تکمیل‌کننده‌ی هویت المان‌ها در شب تلقی می‌شود، طرح، ابتدا با نگاه معمارانه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا المان‌های هدف، پس از نورپردازی با تغییر هویت روبه‌رو نشوند. علاوه بر گروه طراحی، یک تیم مشاوره قوی که اغلب دانش‌آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا هستند در پروژه‌های نورپردازی به صنایع گلنور خدمات مشاوره‌ای ارایه می‌نمایند. گلنور در طرح‌های ملی خود هم از مشاوره‌ی یک شرکت ایتالیایی بهره می‌برد و طراحی نور را به‌صورت مشترک با این شرکت ارایه می‌نماید.
انجام پروژه‌های گوناگون در سراسر کشور توانمندی گلنور را در عرصه نورپردازی نشان داده است. نورپردازی یکی از مشهورترین خیابان‌های ایران یعنی خیابان ولیعصر(عج) تهران به‌عنوان نمونه‌ای از نورپردازی در ساختار شهری و نورپردازی بناهای تاریخی و المان‌‌های شهری مانند پل‌ها و نورپردازی درختان که هر یک نیازمند رویکردی متفاوت در این حوزه است، نمونه‌های موفقی هستند که صنایع گلنور در کارنامه علمی و فنی خود ثبت نموده است. البته صنایع گلنور در حال حاضر بر اساس مطالعاتی که انجام داده است، در پروژه‌هایی که در حوزه‌ی نورپردازی شهری اجرا می‌کند، آن‌چه باید در یک طرح جامع نور اجرا شود را رعایت می‌کند و به کمک گروه تخصصی مشاوره خود طرح‌ها را بر مبنای نیاز و الزاماتی که باید رعایت شود، ممیزی نموده و پس از تایید کارفرما اجرا می‌کند.

نورپردازی فضای سبز

یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین نورپردازی‌های شهری، نورپردازی فضای سبز است. برخی از کارشناسان انجام نورپردازی بر روی گیاهان و فضای سبز را باعث از بین رفتن استراحت درختان و بر هم خوردن چرخه‌ی طبیعی آن‌ها می‌دانند اما نمی‌توان نادیده گرفت که تامین نور، تامین امنیت در حوزه‌های مختلف است و بدون استفاده از نور در فضاهای مختلف شهری از جمله فضای سبز و خیابان‌ها نمی‌توان ایمنی و امنیت لازم را برای شهروندان فراهم نمود. باید مشخص شود نور با چه طول موجی به درختان تابیده شود، مدت زمان تابش نور هم مهم است. نوری که در شب به درختان می‌رسد، بخشی از طول موجی است که در روز توسط خورشید به گیاه تابیده می‌شود و گیاه هم محدوده‌ی مشخصی از طول موج نور خورشید را جذب می‌کند، باید همان محدوده‌ی مشخصی که برای گیاه مطلوب است را در یک زمان مشخص به‌عنوان نور شب به آن بتابانیم تا ضرری به گیاه وارد نشود. در بسیاری از پروژه‌های نورپردازی که به گیاه آسیب وارد می‌شود، کنترل روشنایی با فتوسل انجام می‌شود و از ساعت 6 عصر تا 6 صبح نور غیر استاندارد به گیاه تابیده می‌شود. بر این اساس صنایع روشنایی گلنور برای انجام پروژه‌های نورپردازی فضای سبز از یک تیم تحقیقات کشاورزی بهره می‌برد که در حوزه‌ی روشنایی مورد نیاز گیاهان فعالیت دارد و در این حوزه‌ هم محصولاتی را ارایه نموده است. تاکنون گزارشی از طرف سازمان‌های مربوطه مبنی بر آسیب به گیاهان ناشی از نورپردازی در پروژه‌های انجام شده توسط صنایع گلنور به این شرکت ارسال نشده است.

اصلاح روشنایی گذرگاه‌های شهری با رویکرد هوشمندانه

گذرگاه‌های شهری را می‌توان به دو دسته گذرگاه‌های محلی و گذرگاه‌های شریانی یا همان محلی و غیرمحلی تقسیم‌بندی کرد. برای گذرگاه‌های محلی که در کشور ما شامل کوچه‌ها می‌شود و در مقایسه با دیگر کشورها بسیار زیاد است، به پیشنهاد صنایع روشنایی گلنور کمیته‌ای در توانیر شکل گرفته است که در آن سند بسیار خوب و قابل قبولی به نام الزامات شرکت‌ توانیر برای چراغ‌های ال‌ای‌دی به‌عنوان نسل سوم چراغ‌های روشنایی، در روشنایی محلی تدوین شده است و در آن تمام ضرورت‌های مسایل بهره‌وری انرژی و مسایل کاهش مصرف و پیک‌سایی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب در فاز روشنایی محلی شرایط چراغ و چگونگی روشن کردن گذرگاه‌ها مشخص شده است. صنایع روشنایی گلنور به‌عنوان پیشتاز در این عرصه، تحقیقات گسترده‌ای را انجام داده و می‌توان گفت در نزدیک به 50 درصد از سندِ تدوین شده از تحقیقات این شرکت استفاده شده است. این طرح با فاصله‌ی بسیار زیادی از استانداردهای بین‌المللی جلوتر است و می‌تواند یک روشنایی قابل‌اطمینان، با دوام و بهره‌ور را در اختیار قرار دهد.
بخشی از سامانه تامین روشنایی گذرگاه‌های محلی به بحث هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برمی‌گردد که در این حوزه هم گلنور به‌عنوان یک شرکت توانمند در محصولات خود مجموعه‌ی چراغ‌های هوشمند و چراغ‌های مبتنی بر اینترنت اشیا را پیش‌بینی کرده است که می‌تواند سهم بزرگی در صرفه‌جویی مصرف انرژی داشته باشد.
در زمینه گذرگاه‌های پهن و بزرگراه‌های شهری هم اگر چه تاکنون آیین‌نامه‌ای از سوی توانیر تدوین نشده است، اما تدوین آیین‌نامه‌ای در این خصوص یکی از پیشنهادهای گلنور است. محصولات تولیدی صنایع روشنایی گلنور بر اساس هوشمندسازی و بهره‌نوری بالا طراحی و ساخته می‌شوند. تمام محصولات این شرکت از بهره ‌نوری 120 تا 130 لومن بر وات برخوردارند مقدار متوسط بهره‌نوری در جهان 110 است اما در برخی از محصولات گلنور این عدد به 130 هم رسیده است و تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده است.

بهینه‌سازی مصرف در هوشمندسازی نور گذرگاه‌های شهری

در بحث روشنایی گذرگاه‌های شهری استانداردهایی وجود دارد (CIE) که در نشریه 614 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آمده است. در این استانداردها کم‌ترین میزان روشنایی برای هر گذرگاه مشخص شده است. می‌توان با استفاده از سیستم‌های هوشمند و دیم کردن، شدت روشنایی را در زمان‌هایی که آمد و شد کاهش پیدا می‌کند یا زمان‌هایی مانند ابتدای غروب یا طلوع آفتاب، کاهش داد و به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی انرژی الکتریکی دست یافت و از هدر رفت انرژی پیشگیری نمود. به عبارت ساده‌تر می‌توان در یک سیستم هوشمند از یک سو با جایگزینی چراغ‌های بخار جیوه‌ی140 وات کنونی با چراغ 20 وات ال‌ای‌دی مصرف انرژی را به میزان یک هفتم کاهش داد و از سوی دیگر با هوشمندسازی و مدیریت شدت نور بر حسب زمان‌های مختلف،40 تا 50 درصد از مصرف انرژی چراغ‌های20 وات را هم کاهش داد و از طرف دیگر با استفاده از مانیتورینگ، از خرابی چراغ‌ها در یک محل پیشگیری نمود یا در صورت خرابی برای برطرف کردن آن اقدام کرد.
بنابراین در نخستین گام حرکت به سمت سامانه‌های هوشمند روشنایی گذرگاه‌های شهری که اصلی‌ترین گام هم به‌شمار می‌رود می‌توان با جایگزینی تعداد زیادی از چراغ‌های مستهلک بخار جیوه مقدار زیادی انرژی صرفه‌جویی نمود که باید به‌صورت جدی آن‌را دنبال کرد. سپس گام دوم که کامل‌کننده‌ی گام نخست است هوشمندسازی را بر پایه‌ی اینترنت اشیا اجرا نمود. گلنور با انجام مطالعات مختلف در حال فراهم آوردن زیرساخت‌هایی است که بتواند چراغ‌ها را پس از نصب هم هوشمند نماید.

نورپردازی داخلی با تولید وساخت چراغ‌های ویژه

صنایع روشنایی گلنور فعالیت اصلی خود را بر محور چراغ‌های خیابانی و روشنایی فضای بیرونی آغاز نمود. اما در سال‌های اخیر فعالیت در بخش روشنایی داخلی را نیز در دستور کار قرار داده است و سعی دارد در این بخش نیز حضوری قوی داشته باشد. بخش روشنایی داخلی گلنور که در حال حاضر بر تولید تجهیزات ساختمان‌های اداری و تجاری تمرکز دارد از سال 1385 با رویکرد چراغ‌های ال‌ای‌دی کار خود را آغاز نموده است. البته این بخش تلاش دارد با تکمیل فرایند چراغ‌های روشنایی داخلی به تولید تجهیزات مرتبط با واحدهای مسکونی نیز بپردازد.
در مبحث نورهای بیرونی تامین دید بصری، تامین امنیت و پس از آن زیبایی محیط اهمیت دارد اما در روشنایی فضاهای داخلی الزامات و پارامترهای فراوانی وجود دارد که باید رعایت شود.
نورپردازی فضاهای فروشگاهی یا مکان‌هایی مانند مراکز پزشکی و درمانی تا کنون در کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است و نیازمند یک نگرش جامع و کامل است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گلنور در بخش‌های تجاری، اداری، خانگی و مکان‌هایی که انسان در آن حضور طولانی مدت دارد برنامه‌های خوبی در دست اجرا دارد که برخی از آن‌ها به تولید محصول منجر شده است. دمای نور، شدت و رنگ نور در طول شبانه‌روز در مکانی که شخص در آن زندگی یا کار می‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و باید به آن توجه شود. بی‌شک نورپردازی یک فروشگاه مواد پروتیینی با یک فروشگاه فرش نیازمند نوع چراغ و نوع نور متفاوتی است. می‌توان گفت گلنور نیمی از راه را در این زمینه طی کرده و برای برخی از آن‌ها محصول تولید کرده است، اما تلاش برای طراحی و تولید محصول در سایر زمینه‌ها هم‌چنان با شدت در جریان است.

سازه‌های فلزی در گلنورسازه

سازه‌های فلزی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت روشنایی است. زیبایی، استحکام و سازگاری با محیط‌های مختلف با تکیه بر حفظ محیط‌زیست، امروز مورد مطالبه و درخواست بیشتر مشتریان است. این مهم با تکیه بر فناوری‌ها و دستگاه‌های پیشرفته در فعالیت‌های صنعتی امروز به‌‌عنوان یک ضرورت برای رسیدن به دقت، سرعت و کیفیت بالا امکان‌پذیر است و این از نگاه مدیران گلنور دور نمانده است. گلنورسازه یکی از بخش‌های هشت‌گانه صنایع گلنور است که فعالیت خود را از سال 1380 برای تولید انواع سازه‌های فلزی و پایه چراغ آغاز نموده تا به‌صورت تخصصی و با ماشین‌آلات مجهز به تولید سازه‌های مربوط به صنایع روشنایی بپردازد. محصولات این بخش از دستک یک‌متری تا برج‌های پرچم 48 یا 60 متری و پایه‌های دوربین با دقت بسیار بالا را در بر می‌گیرد و تمام مراحل کار از طراحی تا تولید و اجرا در بخش گلنورسازه انجام می‌شود. وجود دستگاه‌ پیشرفته CNC مربوط به برش ورق با آب و در زیر آب که از تغییر شکل ورق جلوگیری می‌کند، دستگاه خم ورق با قابلیت خمکاری تا 14 متر به‌صورت یک‌پارچه و جوشکاری خودکار به‌عنوان تنها دستگاه در صنایع روشنایی کشور به کمک کارکنان گلنورسازه آمده است تا بتوانند با ارتقای کیفیت محصولات خود، رضایت مشتریان را حتی در صنایع حساس نفت و گاز و پتروشیمی جلب کنند.

پترو نور تامین کننده تجهیزات روشنایی صنایع نفت و گاز

در حوزه‌ی روشنایی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی الزامات خاصی وجود دارد. پیش از این بخش عمده‌ای از تجهیزات روشنایی مورد نیاز این صنایع از راه واردات تامین می‌شد اما بخش پترو نور در صنایع روشنایی گلنور توانسته است وابستگی کامل کشور به تجهیزات ضد انفجار در زمینه روشنایی را از بین ببرد و صنایع گلنور را در فهرست تامین‌کنندگان تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی قرار دهد. بخش «پترو نور» که در آبان‌ماه 1398در نمایشگاه بین‌المللی برق ایران رونمایی شده است وظیفه تامین خدمات و تولید تجهیزات ضد انفجار در حوزه‌ی روشنایی را بر عهده دارد و باعث خودکفایی کشور در زمینه تامین این تجهیزات گردیده است.
تمام تجهیزات این صنعت به دلیل وجود بحث امنیت در شمار محصولات خاص قرار دارند و دانش طراحی تجهیزات ضد انفجار سایت‌های نفت و گاز از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که خوشبختانه واحد «پترونور» در صنایع روشنایی گلنور به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ی این تجهیزات در کشور به آن دست یافته و موفق شده است گواهینامه‌های بین‌المللی را برای محصولات خود دریافت نماید.

ذخیره‌سازی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی الکتریکی به‌عنوان مهم‌ترین مولفه در فرایندهای صنعتی و پویایی جامعه مورد توجه است. حفظ و تولید و مصرف بهینه‌ی این انرژی به‌عنوان یک وظیفه و مسوولیت اجتماعی و انسانی باید مورد توجه همگانی قرار گیرد تا ضمن حفظ سرمایه‌های ملی، آسیب‌پذیری به محیط‌زیست کاهش یابد و صنعت برق کشور هم در تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز بخش‌های مختلف جامعه دچار مشکل نشود. رویکرد گلنور در راستای این وظیفه‌ی اجتماعی از سال‌ها پیش مبتنی بر صرفه‌جویی مصرف بوده است و تمامی محصولات تولیدی صنایع روشنایی گلنور و فرایند تولید محصولات از سال 1385 به بعد در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی حرکت کرده است، به‌گونه‌ای که اکنون چراغ‌های تولید شده‌ی صنایع گلنور از صرفه‌جویی بیش از 85 درصد انرژی الکتریکی برخوردار هستند، این دستاورد، نتیجه‌ی یکپارچگی فرایند تولید در این مجموعه است که تمامی مراحل ساخت آن از صفر تا صد، در کارگاه‌های گروه گلنور صورت می‌گیرد، موضوعی که این شرکت را در زمینه تکمیل فرایند ساخت و تولید تجهیزات صنعت روشنایی در کشور و خاورمیانه منحصر به فرد نموده است.
گلنور نگاه ویژه‌ای هم به بخش انرژی دارد، بخش «گلنور سولار» که در حوزه‌ی انرژی خورشیدی شکل گرفته است، تاکنون بالغ بر ده مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث کرده است. سامانه‌های خورشیدی گلنورسولار از 5 کیلووات تا 150 کیلووات و20 کیلووات در روستاها و پارکینگ‌های بین شهری نصب و اجرا شده است. بخشی از فعالیت‌های «گلنور سولار» هم مربوط به فروش قطعات و تجهیزات در حوزه‌ی انرژی خورشیدی است.

چالش‌های صنعت روشنایی و نورپردازی

چالش‌های عمده در صنعت روشنایی و نورپردازی را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم نمود. چالش مربوط به نورپردازی به‌طور کلی از نوع دانشی است و چالش‌های حوزه صنعت روشنایی و ساخت تجهیزات بیشتر به تامین مواد اولیه برمی‌گردد.


چالش‌های دانشی

در روشنایی داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین کمبودهایی که وجود دارد، دانش بخش روشنایی است. مجموعه‌ی صنایع روشنایی گلنور ادعا دارد از تخصص لازم و قابل مقایسه با استانداردها برخوردار است اما چون از ابتدا کار آکادمیک در حوزه‌ی روشنایی در کشور انجام نشده است، کارفرمایان و خریداران در حوزه‌ی روشنایی از اطلاعات کافی برخوردار نیستند. در پروژه‌های بزرگ و ملی، مشاور در همه‌ی زمینه‌ها الزامات را مشخص می‌کند اما در حوزه‌ی روشنایی، پروژه‌ها بدون قید و بند و رعایت اصول و پارامترهای لازم، به شرکت‌هایی واگذار می‌شود که از تخصص، مهارت و دانش لازم برخوردار نیستند و این موضوع باعث به‌کارگیری محصولات بدون کیفیت در پروژه، بدون در نظر گرفتن طول عمر محصول، قیمت، ایمنی، نگاه معمارانه و سایر پارامترهای دارای اهمیت در روشنایی می‌شود و نتیجه‌ی آن هم مشخص است.
وقتی کارفرمایان و خریداران از دانش کافی در زمینه روشنایی برخوردار نباشند، توضیح برخی از ضرورت‌ها برای شخص تصمیم‌گیرنده سخت می‌شود و تصمیم‌گیرنده به‌جای توجه به نیاز واقعی، قیمت چراغ و محصول را به‌عنوان مهم‌ترین پارامتر در نظر می‌گیرد.
چالش بعدی نورپردازی و روشنایی نبود آیین‌نامه‌های مناسب و استانداردهای کارآمد است. حتی در حوزه دانشگاهی، رشته‌ای با این عنوان وجود ندارد و در رشته‌ی کارشناسی برق چند واحد درسی اختیاری با عنوان تاسیسات الکتریکی وجود دارد که در آن چند جلسه‌ای هم به مباحث روشنایی پرداخته می‌شود در حالی‌که روشنایی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که دانش‌آموخته‌ی مهندسی برق در آینده با آن مواجه خواهد شد. روشنایی در تمام قسمت‌های زندگی انسان جریان دارد و در دنیای توسعه‌یافته دانش این حوزه بسیار گسترش پیدا کرده است و به صنایعی مانند؛ صنایع غذایی، گل و گیاه و کشاورزی، دامداری و زندگی حیوانات و سایر بخش‌های مرتبط با زندگی انسان کشیده شده است. باید شرایطی فراهم شود تا دانشجویان در دانشگاه‌ها به‌صورت اصولی با مباحث روشنایی و نورپردازی آشنا شوند.


چالش تامین مواد اولیه

صنعت روشنایی در حال حاضر به سمت ال‌ای‌دی که یک کالای الکترونیکی است گرایش پیدا کرده است. سامانه مبتنی بر ال‌ای‌دی از چیپ، جلد، منبع تغذیه و قطعات الکترونیکی دیگر تشکیل شده است و بزرگ‌ترین چالش در این مورد، نبود کارخانه تولید قطعه‌های الکترونیکی است، این قطعه‌ها همگی از خارج وارد می‌شوند و اگر نیاز به یک قطعه مانند مقاومت یا دیود هم باشد باید از چین، اروپا یا سایر کشورهای آسیای شرقی وارد کشور شود. در نسل قبلی لامپ‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شد، درصد کالاهای مورد استفاده‌ی ساخت داخل بسیار بیشتر بود اما در این نسل بخش قابل توجهی باید به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از خارج کشور وارد شود. چین در حال حاضر گوی سبقت را در زمینه تولید قطعات الکترونیکی از همه‌ی کشورها ربوده است و در تولید قطعات الکترونیکی ساده و پیچیده توانمندی بسیار بالایی دارد و با امریکا هم رقابت می‌کند. ما در داخل کشور نه در بخش تولید و نه در بخش تحقیقات در زمینه‌ی فناوری‌های نیمه‌هادی شاهد فعالیت زیربنایی نیستیم.

همکاری‌های علمی گلنور

بی‌شک توسعه‌ی پایدار فعالیت‌های یک مجموعه‌ی صنعتی بدون توجه به دانش روز و دستیابی به آن امکان‌پذیر نیست. مجموعه‌ی گلنور اگر چه بخش‌های تحقیق و توسعه‌ی خود را برای به‌روز بودن دانش داخلی شرکت و به‌کارگیری آن‌ها در تولید و سایر فعالیت‌های شرکت توسعه داده است اما همکاری با مراکز علمی را نیز در دستور کار دارد؛ از طرح‌های نوآورانه دانشگاهی حمایت‌های مادی و معنوی می‌کند، تیم‌های دانشگاهی را برای تبدیل ایده به کسب و کار مورد حمایت‌های تخصصی قرار می‌دهد و امکان استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و آزمایشگاهی را فراهم می‌کند. تامین منابع مورد نیاز برای تست محصول، اعتبارسنجی فناوری، اخذ مجوزها و استانداردها و استفاده از نتایج بدست آمده با کمک دانشگاه در عملیات تولید محصول از دیگر حمایت‌‌های صنایع گلنور از فعالیت‌های علمی و همکاری‌ها با دانشگاه‌ها است. مدیران گلنور بسیار علاقمند هستند تا از پایان‌نامه‌ها، پژوهش‌‌ها و پروژه‌های دانشگاهی حمایت کنند و در راستای ایجاد بازار کار مفید برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها همکاری نمایند.

کسب و کارهای نوین در حوزه‌ی روشنایی و نورپردازی

مانند هر زمینه‌ی شغلی دیگر فناوری‌های نوین بر حوزه‌ی کسب و کارهای مربوط به روشنایی تاثیر گذاشته است و نگرش‌های جدید این حوزه را هم دگرگون ساخته و زمینه‌های جدیدی را در آن گشوده است. از زمانی که در سال 1879 ادیسون لامپ رشته‌ای را اختراع کرد، 141 سال می‌گذرد. در همه‌ی این سال‌ها، بشر بر این باور بود که نور به معنای روشنایی با هدف دیدن اشیا است. در سال‌های اخیر به‌ویژه از سال 2015 به بعد، این باور دگرگون شد و بشر بیش از گذشته به کارایی بالای نور پی برد. نور دارای طول موج‌هایی از 400 نانومتر تا 800 نانومتر است که هر مقداری از این طول موج و باند فرکانس اثرگذاری جداگانه‌ای بر هر شخص، حیوان و گیاه دارد. نوع نگاه به نور تغییر کرده است و تمرکز محققان دنیا به سمتی در حال حرکت است تا کاربردهای فراوان دیگر نور را برای اهداف جز روشنایی و دیدن پیدا کنند. یافتن این کاربردها به معنای تولید و ایجاد مشاغل جدید است.
کاربرد روشنایی در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، پرورش دام و طیور و آبزیان، فروش کالا و خدمات، بهداشت و درمان و صنایع غذایی و دارویی در گذشته وجود نداشته یا بسیار اندک بوده است. اما امروز بسیار گسترش یافته و با نگاه تخصصی مورد توجه است.
روشنایی انسان محور مبحث جدیدی است که از زاویه‌ی نیاز انسان به نور به این مساله می‌پردازد . تاکید شده است همان‌طور که انسان به آب و هوا و غذا نیاز دارد، نیازمند نور هم هست و این مساله که نور از چه نوعی و در چه زمان یا مکانی باشد بسیار مهم است.
وقتی با استفاده از نور می‌توان بهره‌وری را با رشد گیاه در یک گلخانه افزایش داد یا به دفع آفات کشاورزی پرداخت، یا زمانی که می‌توان با استفاده از نور، بهره‌وری و کیفیت آموزش را بالا برد، یا در یک مرکز درمانی رضایت بیماران و پرسنل را با نوع نورپردازی بهبود بخشید یا کارآیی کارگر خط تولید یک کارخانه را با نوع نور و نوع نورپردازی افزایش داد و از خستگی او در حین کار پیشگیری کرد، زمینه‌هایی برای حضور کسب و کارهای جدید و استارت‌آپ‌ها فراهم می‌شود تا با ورود به هریک از این حوزه‌ها به‌صورت تخصصی به ایجاد مشاغل جدید کمک کنند.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع شماره 97 امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.