۲۰ سال خودکفایی ایران در تولید ترانسفورماتور و صادرات به کشورهای خارجی

عمر بالای 30 سال ترانس به کار رفته در شبکه برق

مدیرکل دفتر فنی انتقال شرکت توانیر اعلام کرد: از حدود 20 سال گذشته در تولید انواع ترانسفورماتورهای قدرت و سایر صنایع خودکفایی در کشور وجود دارد و حتی به کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز صادرات این محصول انجام می‌شود.

به گزارش امواج‌برتر و به نقل از ایسنا، هاشم علیپور با بیان اینکه دو کارخانه اصلی تولید ترانسفورماتور در ایران فعال هستند، بیان کرد: ترانسفورماتور مهم‌ترین تجهیز در پست‌های انتقال برق به حساب می‌آید که وظیفه آن تبدیل سطح ولتاژ است، چرا که ولتاژ تولیدی نیروگاه‌ها در حد ۱۱ تا ۲۰ کیلوولت است و زمانی که می‌خواهیم آن را به مکان‌های دور منتقل کنیم، ضروری است ولتاژ  تا ۴۰۰ کیلوولت افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: با استفاده از ترانسفورماتور این کار انجام می‌شود و در جاهایی که نیاز به کاهش ولتاژ باشد از ترانسفورماتورهای کاهنده استفاده می‌شود. دو شرکت اصلی در ایران تولیدکننده ترانسفورماتورهای قدرت هستند که یکی از آن ها بیش از ۵۰ سال و دیگری حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت دارد.

مدیرکل دفتر فنی انتقال شرکت توانیر با بیان اینکه تولید ترانسفورماتور در داخل به صورت کامل صورت می‌گیرد و در این زمینه خودکفایی وجود دارد، عنوان کرد: صادرات به کشورهای دیگر نیز صورت می‌گیرد و بیشتر به کشورهای آسیایی و آفریقایی صادرات انجام می‌شود.

علیپور با بیان اینکه ظرفیت پست‌های انتقال  ۴۰۰ هزار و ۲۳۰ هزار ولت ۱۷۲ هزار ۶۲۳ مگاولت آمپر، ظرفیت پست‌های فوق توزیع ۶۳ هزار و ۱۳۲ هزار ولت ۱۱۸ هزار و ۳۷۵ مگاولت آمپر است، ذکر کرد: در کل ۲۹۰ هزار و ۹۹۸ مگاولت آمپر ظرفیت ترانس‌های در حال بهره‌برداری در پست‌های انتقال و فوق توزیع است.

وی با بیان اینکه روز ۲۹ مهر ماه جاری با حضور بیش از ۵۰۰ کارشناس و محقق حوزه ترانسفورماتور کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور در تهران برگزار می‌شود و محققانی از کشورهای اوکراین و آلمان نیز در آن حضور خواهند داشت، افزود: طراحی و تولید، تست، نصب و بهره‌برداری، حمل و نقل، تجهیزات حفاظتی، مدیریت عمر ترانسفورماتور، تعمیرات و تجهیزات جانبی از محورهای این کنفرانس به شمار می‌رود.

به گفته مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال شرکت توانیر با توجه به اهمیت و نقش موثر ترانسفورماتور قدرت و توزیع در شبکه و حجم بسیار بالای سرمایه‌گذاری در این بخش، بررسی تحقیق و مطالعه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با استفاده از متخصصان داخلی و خارجی، دانشگاه‌ها و مراکز تولید ترانسفورماتور برای صنعت برق اجتناب ناپذیر است.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع ایسنا
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.