رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری مصرف انرژی در کشور یک فرصت طلایی برای بخش توزیع است

رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری مصرف انرژی در کشور یک فرصت طلایی برای بخش توزیع است

جلسه برنامه‌ریزی نصب کنتورهای هوشمند و توسعه رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری مصرف و آمادگی عبور موفق اوج بار مصرف زمستان 1400 و تابستان 1401 با حضور مهندس رخشانی مهر معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر، دکتر یاقوتی مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشتریان شرکت توانیر، مهندس مدقق مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر، مدیران عامل شرکت توزیع برق استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد برگزار شد.
به گزارش امواج‌برتر، در این جلسه مهندس رخشانی معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر ضمن تشریح وضعیت مصرف انرژی و عبور موفق از پیک بار انرژی در تابستان ۱۴۰۰ بیان کرد: عبور موفق از پیک بار انرژی در تابستان ۱۴۰۰ را مرهون تلاش و تدبیر شما مدیران هستیم و اگر حضور و تدبیر شما نبود چه بسا با مشکلات بسیار زیادی روبه رو می‌شویم.
تجربه تابستان ۱۴۰۰ در بخش توزیع باید نگارش شود چرا که بدترین شرایط به بهترین روش ممکن، مدیریت شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های آینده با شرایط سختی رو به‌ رو خواهیم بود و باید از حرکت به سمت ناپایداری پرهیز کنیم، نقش مدیران عامل شرکت‌های توزیع برق و اثرگذاری آنها در جلوگیری از بحران‌های بزرگ را خاطرنشان کرد و ذکر کرد: در تابستان امسال و در شرایط بحرانی، آن همگی بحران‌زده شده بودیم چرا که مدیران ما اتفاق‌های بزرگ را تجربه نکرده بودند در عین حال با تدبیر در بخش توزیع، تابستان ۱۴۰۰ با کمترین تنش، کنترل شد.
وی عنوان کرد: در زمستان امسال و با توجه به تجهیزات گرمایشی موجود در منازل باید بار و مصرف را رویت‌پذیر و کنترل‌پذیر کرد و این امر لازم و ملزم یکدیگرند. اگر بار و مصرف قابل رویت باشد باید قابل مدیریت هم باشد تا رویت‌پذیری در فصل زمستان به کار آید.
تابستان امسال و تجربه آن به ما نشان داد که باید به سمتی حرکت کنیم تا میزان بار را مدیریت کنیم و راهکار آن رویت‌پذیری میزان بار و مدیریت آن است. امروز رویت‌پذیری بار مصرف، یک فرصت طلایی برای بخش توزیع است.

وی افزود: هدف ما ایجاد مصرف بهینه در بخش خانگی است تا در ساعات مورد نیاز، برق مشترکین به سهولت تأمین گردد و در این خصوص باید کنتورهای هوشمند با هدف ایجاد فرهنگ مصرف انرژی برای مشترکین پر مصرف نصب گردد.
مهندس رخشانی مهر در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری برای تولید برق در بخش صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی از راه حل‌های کوتاه مدت برای تأمین برق محسوب می‌شود ضمن اینکه به انرژی‌های نو با خرید تضمینی باید توجه کرد.
مهندس مدقق مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر در این جلسه گزارشی از برنامه تأمین برق پایدار، هوشمندسازی و مدیریت سمت تقاضا و همچنین چالش‌ها و برنامه‌های آنها را ارایه کرد و ذکر کرد: افزایش ظرفیت 35000 مگاوات نیروگاه جدید، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، کاهش 10 هزار مگاوات با بهینه‌سازی مصرف، نصب کنتورهای هوشمند و استفاده از تعرفه‌های پلکانی و حمایت از مشترکان خانگی کم مصرف از جمله برنامه‌هاست.
دکتر یاقوتی مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشتریان شرکت توانیر نیز در این جلسه به تشریح جزئیات طرح فروش بسته انرژی از طریق سامانه برق من پرداخت و بیان کرد: طرح فروش بسته انرژی، مجموعه سیاست‌هایی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان برق را در قالب یک بسته انرژی خریداری و استفاده کرد.
مهندس رمضانی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد نیز در این جلسه ضمن تشریح چگونگی عبور موفق از پیک بار مصرف در تابستان ۱۴۰۰ بیان کرد: مشکلاتی که در تابستان امسال با آن روبرو شدیم اگر با افت و حساسیت خاص مدیریت نمیشد قطعاً تأمین برق مشترکین با مشکلات عدیده‌ای رو به رو می‌شد، چرا که خشکسالی، کمبود بارندگی، تحریم‌ها و ماینرها هر یک خطرات بزرگی هستند در عین حال صنعت برق کشور ما یک صنعت توانمند محسوب می‌شود و با تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم توانستیم تابستان 1400 را به خوبی گذر کنیم.
وی با اشاره به اینکه بخش توزیع در تابستان امسال، فشار سنگینی را تحمل کرد و پاسخ‌ها بر دوش حوزه توزیع بود، بیان کرد: امروز برای رفع مشکلات موجود باید به انقلاب نصب کنتورهای هوشمند توجه کرد و اگر به سخت افزاری و امکانات لازم مجهز بشویم بی‌گمان با کم‌ترین مشکل رو به رو خواهیم شد.

مهندس رمضانی در ادامه به تشریح اقدامات توزیع برق مشهد در حوزه رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری بار برای گذار از پیک 1401 و تشریح فرصت‌ها و چالش‌های این بخش پرداخت و اعلام کرد: پیاده‌سازی طرح‌های مدیریت مصرف، بهبود بهره‌برداری بر اساس اطلاعات کنتورهای مرجع ترانس و ایجاد زیر ساخت‌های اطلاعاتی و پایش درصد تلفات کلیه ترانس‌ها از جمله دستاوردهای بهبود رویت‌پذیری در مدیریت مصرف بوده است. در بخش ارتقای کنترل‌پذیری نیز اقدامات خوبی انجام شده که از جمله آنها می‌توان به قابلیت قطع و وصل چاه‌های کشاورزی، مشترکین سه فاز مستقیم و قطع مستقیم بار DLC و هوشمندسازی روشنایی معابر اشاره کرد.
در این جلسه مهندس ذبیحی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی، مهندس صبوری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی و مهندس دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به تشریح و فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در بخش رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری مصرف و هوشمندسازی لوازم اندازه‌گیری و آمادگی برای عبور از زمستان 1400 و تابستان 1401 پرداختند.
شایان ذکر است در این جلسه، مهندس رخشانی مهر در ارتباط تصویری زنده با اکیپ‌های نصب کنتورهای هوشمند در شهر مشهد به تبادل نظر با کارشناسان مربوطه پرداخت.
در پایان این جلسه معاونین مدیران عامل شرکت‌های توزیع حاضر در نشست به بیان سؤالات، نظرها و دیدگاه‌های خود پیرامون رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری مصرف انرژی پرداختند.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع شرکت توزیع نیروی برق مشهد
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.