روز بزرگداشت خبرنگار را گرامی می‌داریم

روز خبرنگار!

خبرنگاری روز و شب ندارد. هر جا رخدادی باشد که ارزش خبری داشته باشد، خبرنگار چشم و گوش و قلم می‌شود تا آن را به جامعه برساند. کار رسانه، رساندن است. رسانه‌ی امروز در فضا و دنیایی بسیار متفاوت‌تر از گذشته در برابر چشم‌ها و گوش‌های مخاطبان در حالی به نشر مطالب می‌پردازد که انحصار از رسانه‌های رسمی و گردانندگان آن‌ها گرفته شده است. در دنیای امروز با ورود فناوری‌های گوناگون، هر شخص رسانه‌ای در اختیار دارد که گستره‌ی خبررسانی و نشر اطلاعات آن تمام جهان است. رسانه‌های محلی و منطقه‌ای بی‌معنا شده‌اند و بازه‌های انتشار از روز و ساعت به ثانیه و کمتر از آن رسیده است. با این وجود، تعداد آن‌ها که از سواد رسانه‌ای به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها و توانمندی‌ها برخوردارند، در مقایسه با تعداد رسانه‌ها بسیار اندک است. در چنین فضایی سپردن رسالت‌های رسانه‌ای به آن‌ها که از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار نیستند، سپردن سلاح به کسانی است که از کاربردها و قدرت تخریب آن آگاه نیستند و نتیجه‌ی به‌کارگیری این سلاح ممکن است جز خرابی و ویرانی نباشد و هم استفاده کننده و هم جامعه را نابود کند.

خبر باید باعث دگرگونی و آبادنی و پیشرفت شود، دانش و آگاهی و صلح به ارمغان بیاورد و بینش منطقی و دیدگاه روشن هدیه نماید. خبر باید روشنگری و امید بیافریند و خبرنگار باید روشنایی و امیدواری ایجاد کند. امروز کلمات از همیشه قدرتمندتر شده‌اند و حساسیت جمله‌ها فزونی یافته است.

هر جمع و گروه تخصصی نیازمند رسانه‌ی تخصصی و به پیروی از آن نیازمند روزنامه نگار و خبرنگار تخصصی آن حوزه است. خبرنگاری و روزنامه‌نگاری علمی و تخصصی از سخت‌ترین و مهم‌ترین شیوه‌های روزنامه‌نگاری است که تمامی پیشرفت‌های آن حوزه را وامدار خود می‌نماید. نیروی انسانی علاقمند، متخصص و ماهر در حوزه‌های تخصصی، کمیاب و گاهی نایاب است، در حالی که این حوزه‌‌ها بیش از دیگر حوزه‌ها به ارتباطات رسانه‌ای نیازمندند تا نیازمندی‌ها، چالش‌ها، توانمندی‌ها و پیشرفت‌های خود را با جامعه‌ی تخصصی خود در میان بگذارند و با ایجاد فضای گفت‌وگوهای تخصصی به پیشرفت و بالندگی آن حوزه کمک نمایند. با این حال بسیاری از بنگاه‌ها علمی، فنی و حوزه‌های تخصصی در داخل کشور رسانه‌های کارا و حرفه‌ای در اختیار ندارند و نمی‌توانند نتیجه‌ی توانمندی‌ها و خدمات خود را از درگاه بنگاه، فراتر ببرند. فعالیت در چنین فضای بسته‌ای هرگز به رشد و شکوفایی نخواهد انجامید.


روز بزرگداشت خبرنگار را با همراهی تمامی فعالان جامعه‌ی رسانه‌ای کشور گرامی می‌داریم.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

منبع گروه خبر امواج برتر
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.