امنیت شبکه با تجهیزات بومی

امنیت شبکه با تجهیزات بومی

روتر بومی ژرف پویان توس

بومی‌سازی محصولات یکی از برنامه‌های توسعه‌ی صنعتی به‌شمار می‌رود و بی‌شک برای بومی‌سازی یک محصول باید به دانش فنی و فناوری‌های ساخت آن دست یافت. شرکت ژرف پویان نخستین تولیدکننده انواع روتر بومی و امن شبکه در رده‌های مختلف است که به‌عنوان نخستین روتر بومی امن در زیرساخت شبکه‌های کشور به بهره‌برداری رسیده است. این شرکت همچنین با رونمایی از سویچ لایه سه بومی خود به‌عنوان نخستین تولیدکننده این تجهیز در کشور شناخته می‌شود. اما معیارهای بومی‌سازی محصولات چیست و آیا هر نوع تولیدی را در کشور می‌توان بومی‌سازی دانست؟

از نظر مهندس صبائی که بیش از 17 سال سابقه‌ی حضور در صنایع تولیدی مختلف ماشین‌‌سازی، هوشمندسازی و قطعه‌سازی را دارد محصولی بومی است که فناوری تولید و دانش فنی آن در اختیار تولید کننده باشد و بتواند بر اساس نیاز بازار و درخواست مصرف‌کننده‌ی داخلی محصول خود را از نظر فنی ارتقاء دهد. وی در مورد پیچیدگی محصولات و سطح دانش محصولات این شرکت می‌گوید: «سطح دانش و پیچیدگی محصولات شرکت هنگامی مشخص می‌شود که بدانیم تعداد معدودی شرکت در جهان هستند که چنین محصولاتی تولید می‌کنند و در داخل کشور هم تولیدکنندگان بومی کمی وجود دارند که دارای محصول عملیاتی باشند».
مدیرعامل ژرف‌ پویان توس، در مورد برتری‌های روتر بومی ژرف پویان توس و سویچ لایه سه ساخت این شرکت می‌گوید: «یکی از مزیت‌های روتر بومی ساخت شرکت ژرف پویان توس، عملیاتی بودن بیش از دو هزار دستگاه از تولیدات این شرکت در پنج سال گذشته در شبکه‌های مختلف است که باعث شده بسیاری از مشکلات و خطاهای محصول نمایانگر شود و تیم‌های فنی شرکت مشکلات را رفع نمایند. برتری دیگر در مبحث داشتن دانش کامل تولید است که سبب شده نیازهای جدید مشتریان خود را نیز به موقع مرتفع سازیم. برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین پشتیبانی از محصولات فروخته شده از مزایای دیگر روتر بومی ژرف می‌باشد که به‌طور معمول شرکت‌های خارجی این کار را در ایران انجام ‌نمی‌دهند. مزیت دیگری که می‌توان از آن نام برد امنیت بالای روتر بومی شرکت ژرف پویان است. در مورد برتری سویچ لایه سه، افزون بر مواردی که در مورد روتر بومی بیان شد،‌ می‌توان به مزیت طراحی و امکان تولید سخت‌افزار آن در داخل کشور اشاره نمود که این مهم با تلاش چندین ساله بخش سخت‌افزار شرکت به‌دست آمده است».

مزیت‌ها و برتری‌های نسبی تجهیزات ساخت داخل

ورود برخی از کالاها و تجهیزات کیفیت پایین خارجی به بازار داخل نه تنها بازار تولیدکننده‌ی داخلی را از بین می‌برد و باعث هدر رفت منابع ملی می‌شود بلکه گاهی وقت‌ها تولیدکننده‌ی داخلی مجبور می‌شود برای قیمت رقابتی، کیفیت محصول خود را کاهش دهد. برخی از تولیدکنندگان هم انتظار دارند دولت ورود هر نوع کالای خارجی را برای حمایت از تولید داخل ممنوع کند. اما مدیرعامل ژرف‌ پویان توس اعتقادی به ممنوعیت واردات کالاهای با کیفیت خارجی ندارد، با بیان این‌که توانمندی‌های شرکت‌های داخلی وقتی شکوفا می‌شود که در یک بازار رقابتی به تولید محصول بپردازند، می‌گوید:« ابتدا باید تاکید کنم رقیب محصولات شرکت ژرف، در بازار تجهیزات شبکه کشور در درجه نخست واردکنندگان تجهیزات کارکرده به جای تجهیزات نو یا تجهیزات قاچاق و دستگاه‌های بدون مجوز هستند، پس از آن قوانین دولتی هستند که سد راه تولیدکننده است و در مرحله بعدی محصولات شرکت‌های سیسکو، هوواوی و . . . هستند که بنا به دلایل امنیتی از حمایت‌های دولتی و نظامی برخوردار هستند. از نظر من هیچ بایدی در استفاده از محصولات بومی وجود ندارد و کسی نه ‌می‌تواند و نه ‌باید با ایجاد محدودیت‌های غیر اصولی قدرت خرید مصرف‌کننده را محدود کند. در حقیقت این شرکت‌های تولیدکننده‌ی داخلی هستند که باید با ایجاد مزیت‌ها و برتری‌های نسبی مصرف‌کنندگان را ترغیب به استفاده از محصولات بومی کنند» .

مهندس صبائی در ادامه با بیان این‌که شرکت ژرف پویان توس با در پیش گرفتن سیاست کلی ایجاد برتری‌های فنی و مالی برای محصولات خود، مزیت‌هایی را برای روتر بومی و سویچ لایه سه بومی خود به وجود آورد که در حال حاضر در برخی از رده‌ها با محصولات دو شرکت سیسکو و هوواوی قابل رقابت است. می‌افزاید: «ارائه تمامی قابلیت‌های روتر بومی در یک نسخه محصول یکی از مزایای بزرگ محصولات ژرف پویان توس می‌باشد. به این ترتیب خریداران محصولات ژرف پویان برای خرید امکانات جانبی هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد که خود یک مزیت اقتصادی به‌شمار می‌رود. مزیت بعدی، خدمات فنی و پس از فروش محصولات شرکت ژرف پویان است. به‌جز مباحث امنیتی که از نقاط قوت روتر بومی و سایر محصولات ژرف پویان است از نظر قیمت فروش هم می‌توانیم در بعضی رده‌ها با محصولات سیسکو و هوواوی رقابت کنیم».

مهندس صبایی

مهندس صبائی
مدیرعامل شرکت ژرف پویان توس،‌

موانع تولید

یکی از مهم‌ترین موانع تولید داخل شمارگان پایین محصولات تولیدی داخل کشور نسبت به تولیدکنندگان خارجی است. تولیدکننده‌ی خارجی برای تمام دنیا تولید می‌کند و تولیدکننده‌ی داخلی فقط برای بخشی از بازار داخل تولید می‌کند که این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده سخت‌افزار نسبت به محصولات خارجی می‌شود. به گفته‌ی مهندس رضا صبائی، «ژرف پویان توس» با تدبیرهایی که در طول سال گذشته انجام داده است امیدوار است این اختلاف را در رده‌های مختلف روتر بومی کم ظرفیت جبران نماید. وی نقطه ضعف بعدی تولید روتر بومی را سرعت پایین توسعه امکانات جانبی آن و در خواست کارشناسان شبکه برای امکاناتی دانست که در شبکه خود استفاده نمی‌کنند ولی برای روتر بومی اعلام نیاز می‌نمایند. مهندس صبائی اظهار امیدواری می‌نماید با تدوین استاندارد روتر بومی در سازمان ملی استاندارد کشور تا حدودی این مشکلات و مشکلات ورود تجهیزات کارکرده به‌جای تجهیزات نو حل شود.

تحقیق و توسعه، بازار هدف و چشم‌انداز آینده

شرکت‌های بخش خصوصی به‌طور معمول باید بخشی از هزینه‌ی فروش محصولات خود را صرف پژوهش‌هایی نمایند که به تولید محصول مورد نیاز بازار منجر شود بنابراین با توجه به محدودیت منابع مالی در پروژه‌ها تمرکز می‌کنند که با محصول تولیدی آن بتوانند هم نقشی در تولید ملی داشته باشند و هم سهمی از بازار مالی آن را به‌دست آورند. شرکت ژرف پویان توس هم به گفته‌ی مهندس صبائی هیچ‌گاه از کمک‌ نهادهای حاکمیتی و دانشگاهی در بخش پژوهش برخوردار نبوده است، اما تحقیق و پژوهش لازمه‌ی ادامه‌ی کار هر شرکت دانش‌بنیانی است که بخواهد حضور خود را در بازار، توسعه داده و پایدار نماید. تجهیزات شبکه از گستردگی زیادی برخوردار هستند و ژرف پویان توس با این‌که توانایی تولید محصول در چهار رده‌ی کسب‌وکارهای کوچک، سازمانی، صنعتی و زیرساخت را دارد اما در حال حاضر بازار هدف خود را تولید تجهیزات برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی قرار داده است که دارای زیرساخت شبکه هستند. مدیرعامل ژرف پویان توس امیدوار است با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شرکت طی دو سال گذشته در زمینه‌ی سخت‌افزار، به‌زودی روتر بومی با سخت‌افزار بومی تولید کند و انواع روترهای بومی کم ظرفیت را هم به بازار عرضه نماید.
مهندس صبائی مدیرعامل شرکت ژرف پویان توس در پاسخ به این پرسش که چرا این شرکت تاکنون وارد تولید روتر بومی و سویچ‌های پرظرفیت زیرساختی نشده است یا با 18 سال سابقه‌ی فعالیت محصولی در بازار آی‌تی خرده‌فروشی کشور ندارد گفت: «بخش تحقیق و توسعه‌‌ی شرکت ژرف پویان توس این توانایی و دانش را دارد که در فاصله زمانی کوتاه بتواند به نیازهای نرم‌افزاری مصرف‌کنندگان پاسخ بدهد،‌ اما طراحی سخت‌افزاری روتر بومی پرظرفیت نیاز به همکاری نزدیک کارشناسان خبره بخش شبکه زیرساخت مخابرات و یا اپراتورها دارد که متاسفانه به‌دلیل حساسیت‌های بیش از اندازه این شبکه‌ها این همکاری تاکنون شکل نگرفته است. از طرفی ژرف پویان توس یک شرکت خصوصی با منابع مالی محدود است و نمی‌تواند بدون حمایت‌های دولتی و حاکمیتی، محصولات را در حجم انبوه تولید و انبار نماید و به‌صورت خرده‌فروشی در بازار عرضه نماید. به این ترتیب سیاست شرکت به‌صورت تولید بر اساس سفارش مشتری است.
مدیرعامل شرکت ژرف پویان توس در پایان از تولید پنج رده سخت‌افزار چند منظوره بومی توسط این شرکت در سال 1401 خبر داد که در محصولات نهایی مانند انواع مرکز تلفن بومی، فایروال بومی، روتر بومی و دیگر دستگاه‌های مورد نیاز شبکه قابل استفاده هستند.


این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

منبع شماره 102 امواج برتر

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.