نقش رسانه‌ها در موفقیت شرکت‌ها

نقش رسانه‌ها در موفقیت شرکت‌ها

شرکت‌های فنی و مهندسی به ویژه در حوزه‌های پیشرو مانند صنعت برق که در صدر اخبار فناوری قرار دارند و هر روز خبری تازه نشان از دگرگونی‌های اساسی در حوزه‌ی کسب و کارهای آن‌ها دارد، باید از بیشترین میزان مطالعه و تحقیق و توسعه برخوردار باشند تا بتوانند محصول قابل قبول و متناسب با نیاز روز صنعت و جامعه، به بازار عرضه نمایند. خوشبختانه این مهم مورد توجه بیشتر شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های دانش بنیان است و این موضوع از خروجی این شرکت‌ها یعنی محصول تولیدی آن‌ها به خوبی دیده می‌شود.

ارتباط با رسانه‌ها و ارتباط با مخاطب و مشتری از طریق رسانه‌ها به‌عنوان یک اصل تجربه شده در تمام دنیا شناخته می‌شود و یک روش امتحان شده با نتایج موفق است. فعالان موفق اقتصادی و صاحبان کسب و کارهای موفق، اخبار رسمی مربوط به حوزه‌ی کسب و کار خود را از طریق رسانه‌ها کسب می‌کنند و با استفاده از رسانه‌های معتبر، اخبار مربوط به کسب و کار خود را به مخاطبان و مشتریان خود منتقل می‌کنند.

صنعتگران موفق در سراسر دنیا از ذهنیت‌سازی رسانه‌ها در جامعه و تاثیرگذاری آن‌ها بر سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران به خوبی آگاهی دارند و از توان رسانه‌های مختلف نوشتاری و تصویری برای پیش‌برد اهداف و موفقیت کسب و کار خود بهره می‌برند. هیچ محصولی در بازار پر رقابت کنونی نمی‌تواند جایی در بازار پیدا کند مگر این‌که قبل از تولید برای فروش آن برنامه‌ریزی شده باشد و به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگ و کوچک از طریق رسانه‌ها به ایجاد ذهنیت مثبت در ارتباط با محصولات و خدمات خود می‌پردازند و با دنبال کردن اخبار رسانه‌های حوزه‌ی کسب و کار خود از روند تحولات بازار و گرایش مشتریان خود آگاه می‌شوند و ذهن بازار و مخاطب خود را از طریق ارتباط مستمر با انتشار مطالب و اخبار مختلف در رسانه‌‌ها برای پذیرش محصول آماده می‌نمایند. در واقع می‌توان گفت در عصر ارتباطات و رسانه‌ها، کسانی موفق‌تر هستند که با درک نقش رسانه‌ها از اثرگذاری آن‌ها بر جامعه‌ی مخاطب خود بیشترین بهره را می‌برند و هم‌تراز با تحقیق و توسعه برای افزایش کیفیت محصول خود، بر راه‌های ارتباط موثر با مخاطب و مشتری محصول تمرکز می‌نمایند. آن‌ها می‌دانند که گاهی بی‌خبری از یک رخداد مهم در حوزه‌ی کسب و کار و گاهی انتشار یک خبر از کسب و کارشان، چقدر می‌تواند در موفقیت یا شکست آن‌ها موثر باشد.

با وجود تعداد بسیار بالای شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف، تنها تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های ایرانی هستند که با مخاطبان خود از طریق رسانه‌ها ارتباط دارند و اخبار نوآوری‌ها و پیشرفت‌های خود را در رسانه‌ها منتشر و مخاطب خود را از آن آگاه می‌سازند. انتشار اخبار مربوط به کسب و کار یک شرکت ساده‌ترین راه برای معرفی، ماندگار شدن و آگاهی از تداوم فعالیت‌های آن شرکت برای مخاطبان است و استفاده از سایر روش‌های رسانه‌ای برای معرفی بیشتر محصولات و خدمات و برای توسعه‌ی کسب و کار بسیار ضروری و لازم است.

شوربختانه با وجود تخصصی شدن کسب و کارها، برخی از شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی بدون توجه به قدرت و اثرگذاری رسانه‌ها در جامعه که ناشی از تخصص و مهارت نویسندگان و کارشناسان رسانه‌ها است، به انتشار اخبار ناقص و غیرحرفه‌ای از کسب و کار خود در سایت‌های و صفحات مجازی می‌پردازند که مدیریت آن را خود بر عهده دارند و از این مهم غفلت می‌نمایند که آن‌چه در یک رسانه اتفاق می‌افتد، تنها انتشار و چاپ چند خط خبر، مطلب یا یک طرح تبلیغاتی نیست و رسانه یک مرجع مهم کسب اطلاع برای مردم جامعه است که مخاطب قبل از مراجعه به رسانه، از یک اعتمادسازی ذهنی نسبت به آن برخوردار شده است و با این اعتماد است که زمینه‌ای برای پذیرش آن مطالب در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود.

جوامع پیشرفته از رسانه‌های قوی و اثرگذار برخوردار هستند و جامعه‌ی صنعتی اگر به پیشرفت و توسعه و رونق می‌اندیشد باید رسانه‌های قوی در اختیار داشته باشد یا با رسانه‌های توانمند در ارتباط باشد. صنعتگری که در سکوت رسانه‌ای در فضای تحقیق و توسعه‌ی شرکت و آزمایشگاه خود به طراحی و تولید محصول می‌پردازد، نباید انتظار داشته باشد در نخستین گام ورود به بازار با پذیرش محصول خود از جانب مشتری مواجه ‌شود، در حالی‌که پیش از این هیچ اطلاعاتی از محصول خود منتشر ننموده است. گروه فنی و مهندسی که پروژه‌ای موفق را به پایان رسانده است، بی‌آن‌که نامی از او در ذهن‌‌ها باقی بماند، پروژه را ترک می‌کند چون نتوانسته است با ارتباط رسانه‌ای از بهترین موقعیت و موفقیت خود استفاده کند و نام و برند شرکت خود را در خاطره‌‌ها ماندگار کند. مخترع و نوآور و مبتکر و کارآفرین جامعه‌ی ما نیز دارای وضعیتی مشابه هستند و شگفت‌انگیز این که توقع دارند در این شلوغی بازار بی‌آن‌که خود را نشان دهند، دیده شوند. یک بخش از وظیفه اختراعی و ابداعی و کارآفرینی این است که سکوت را بشکند و خود و کارش را از طریق رسانه‌ها به مردم و جامعه معرفی کند.
استفاده از رسانه‌های مختلف بخشی از دانش رسانه‌ای است که هر شخص چه حقیقی و چه حقوقی به آن نیاز دارد.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

نویسنده غلامرضا يزداني شواكند
منبع امواج برتر- شماره 95
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.