راه کار اعتراض به قبوض نجومی برق

راه کار اعتراض به قبوض برق

مدتی است که قبوض نجومی، مهمان ناخوانده سبد برخی از خانواده‌ها شده است که علت آن نیز از سوی صنعت برق، مصرف بالای مشترکان به دلیل افزایش دمای هوا بیان می‌شود؛ با این حال اگر مشترکان ابهامی در قبوض خود مشاهده می‌کنند می‌توانند اعتراض خود را از طریق سامانه «برق من» اعلام کنند.

به گزارش امواج‌برتر و به نقل از ایسنا، با بررسی قبض‌های صادرشده‌ی امسال در شرکت‌ توانیر مشخص شده که حدود ۸۲ درصد (۲۵ میلیون مشترک) کمتر از الگوی تعیین شده (در مناطق معتدل ۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف برق داشته‌اند؛ برای این گروه از مشترکان فقط ۷ درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است.

حدود ۱۵ درصد مشترکان، مابین الگوی تعیین شده تا دو برابر الگو مصرف داشته‌اند، برای این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد تعرفه، مشمول ۱۶ درصد افزایش به دلیل مصرف بالاتر از الگو شده‌اند و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آنها اعمال شده است.

آن طور که همایون حائری  معاون برق و انرژی وزارت نیرو بیان کرده، بیشترین رقم قبض‌ها برای دسته سوم مشترکان خانگی بسیار پر مصرف صادر شده که کمتر از ۳ درصد مشترکان معادل ۸۵۰ هزار مشترک را شامل می‌شود که بیش از دو برابر الگو مصرف داشته‌اند.

به گفته وی، بهای برق این دسته از مشترکان نیز بر اساس قانون بودجه به‌صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین و بنابراین فقط برای میزان مازاد از دو برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیر یارانه‌ای برق محاسبه می‌شود. این گروه از مشترکان (کمتر از ۳ درصد مشترکان خانگی) با اعمال روش‌های مدیریت مصرف به سهولت می‌توانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش داده تا نه تنها شامل افزایش قیمت برق نشوند بلکه از کاهش قابل ملاحظه‌ای در صورتحساب برق خود بهره‌مند شوند.

حال اگر اشتباهی در قبوض رخ داده باشد و مشترکی نسبت به مبلغ صادر شده ابهام داشته باشد می‌تواند آن را پیگیری کند، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در همین رابطه اظهار کرد: هرکسی که تردیدی در میزان مصرف خود دارد می‌تواند در سامانه برق من در بخش بازرسی کنترل درخواست خود را ثبت کند، پس از درخواست مشترک بررسی به طور کامل صورت می‌گیرد و اگر اشتباهی صورت گرفته باشد بر طرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: بررسی‌های صورت گرفته حاکی از این است که در بخش عمده درخواست‌ها مشکلی در کنتور نبوده و افزایش مصرف مشترکان به دلیل افزایش دما عامل اصلی افزایش هزینه قبوض بوده است، با این حال جای نگرانی نیست و هر مشترکی که ابهام داشته باشد می‌تواند به راحتی آن را پیگیری و پاسخ دریافت کند.

این خبر چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

منبع ایسنا
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، بخش‌های موردنیاز با * مشخص شده‌اند.