مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر خاطر نشان کرد: تعرفه برق بر اساس قوانین ابلاغی تنها سالی یکبار تغییر میکند که از سال ۱۳۹۶ به بعد این میزان برای همه مشترکان سالانه ۷ درصد بوده است.
به گزارش امواج برتر و به نقل از ایسنا، عبدالامیر یاقوتی در گفت و گوی تلویزیونی با بیان اینکه بر اساس مجوزات قانونی از سال ۱۳۹۶ به بعد، سالانه تنها ۷ درصد به قیمت برق اضافه میشود، بیان کرد: مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، اندکی بیشتر متحمل هزینه میشوند و ۱۶ درصد به تعرفه آنها اضافه میشود.
وی با بیان این که الگوی مصرف در هر منطقه بر اساس شرایط جغرافیایی و دمایی متفاوت هست و در مجموع مبنایی است که میزان مصرف، براساس آن تنظیم میشود گفت: الگوی مصرف برق در مناطق عادی کشور ۳۰۰ کیلووات ساعت است که این میزان برای استفاده از وسایلی مانند یخچال و فریزر، روشنایی، صوتی و تصویری و سیستم سرمایشی کافی است.
یاقوتی با اشاره به این که ۴۰ درصد از برق خانوارها در بخش سرمایشی و ۳۰ درصد توسط یخچال و فریزر مصرف میشود اظهار کرد: الباقی برق در یک منزل مسکونی در بخش روشنایی، سیستم های صوتی و تصویری و… مصرف میشود.
وی با بیان این که ۸۶ درصد از مشترکان برق الگوهای تعیین شده را رعایت میکنند، افزود: ۱۴ درصد از مشترکان جزو گروههای پر مصرف هستند اما از این میان نیز تنها ۲ درصد مشترکانی اند که دو برابر الگو مصرف برق دارند.
وی افزود: راههای سادهای برای کاهش مصرف برق وجود دارد که به طور مثال قرار دادن کولرهای گازی روی دمای ۲۵ درجه و یا استفاده از دور کند کولرهای آبی میتواند مصرف را به شدت کاهش دهد. همچنین خاموش کردن سیستمهای صوتی و تصویری به جای قراردادن آنها در حالت آماده به کار(استندبای) و تنظیم زمان پخت و پز به زمانهای خنک شبانه روز که باعث کاهش تولید گرمایش در منزل میشود، میتواند مصرف را کمتر کند.
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در خصوص بیمه مشترکان نیز با بیان اینکه ماهانه ۱۰۰ تومان از مشترکان(شهری)، ۵۰ تومان از مشترکان روستایی و یک هزار تومان از مشترکان تجاری به عنوان بیمه دریافت میشود، بیان کرد: انتخاب شرکت بیمهگر براساس قانون به صورت مناقصه انجام میشود که فرایند تعریف شدهای دارد و در سال جاری یکبار مناقصه انتخاب شرکت بیمهگر برگزار شد که برندهای نداشت اما برای بار دوم این مناقصه برگزار شده است که پاکات آن در هفته جاری بازگشایی میشود و امیدواریم که با انتخاب شرکت بیمهگر، روند پرداختها آغاز و تا پیش از آبان ماه همه خسارتها به مشترکان پرداخت شود.
یاقوتی تاکید کرد: شرکت توانیر به منظور ثبت و نگهداری سوابق مشترکانی که دچار خسارت شدهاند، اقدام به راه اندازی سامانهای به نام بیمه حوادث مشترکان کرده است که مشترکان میتوانند از طریق از طریق آدرس https://bime.tavanir.org.ir اقدام به ثبت موارد کنند.
دیدگاهتان را بنویسید.