مرور گر شما بسیار قدیمی است و توانایی بازدید از سایت را ندارد لطفا از لینک زیر مرورگر جدید دریافت کنید
Firefox
چهارشنبه,30 آبان 1397
صفحه اصلیاخبار برق تعداد بازدید کننده: 246منبع: خبرگزاري مهر
کد خبر : 10006723 09:10:00 | 1396/9/19

محققان دانشگاهی یک حالت جدید ماده را به نام «اکسیتونیوم» کشف شده است.

پس از ۵۰ سال تلاش و نظریه‌پردازی محققان دانشگاه ایلینویز سرانجام موفق شدند وجود یک حالت دیگر ماده را اثبات کنند.
برت هالپرین فیزیک‌دان نظریه‌پرداز دانشگاه هاروارد در دهه ۱۹۶۰ میلادی این حالت ماده را اکسیتونیوم نام‌گذاری کرده بود.
در هر حال اکسیتونیم  نوعی کاندنسیت است. به عبارت دیگر  محققان آن را حالت جامد ردیابی کرده‌اند. اکسیتونیم از ذراتی به نام اکسیتون ساخته شده و ماهیتی مانند آلومینیوم دارد.
در حقیقت اکسیتونیم از ذراتی به نام اکسیتون تشکیل شده که از الکترون‌های فراری و جای خالی آنها به وجود می‌آید.
هنگامی‌که الکترونی در ماده دچار جنبش می‌شود، در جای خالی آن یک حفره باقی می‌ماند. این سوراخ رفتاری مانند ذره و با شارژ مثبت از خود نشان می‌دهد.  از آنجا که شارژ آن مثبت است، حفره جای الکترون‌ها جذب و آنها را کنار هم می‌چیند تا یک ماده ترکیبی بسازد که به نام اکسیتون نیز مشهور است.
در آزمایش‌های جدید محققان کریستال‌های شارژ نشده TMD دیزلناید تیتانیوم را برای وجود این حالت مورد بررسی قرار دادند. برای کشف این حالت ماده محققان روش جدیدی ابداع کردند که M-EELS نام گرفته و نسبت به تحرک حساس‌تر است.
در هر حال هنوز دانشمندان ویژگی‌های ماده در حالت اکسیتونیوم را نمی‌دانند. برخی معتقدند این حالت مانند یک عایق است و نمی‌تواند انرژی را حمل کند. عده‌ای دیگر معتقدند ماده در این حالت مشابه ابرمایع است، بنابراین گام بعدی کشف ویژگی‌های حالت اکسیتونیوم است.

()