مرور گر شما بسیار قدیمی است و توانایی بازدید از سایت را ندارد لطفا از لینک زیر مرورگر جدید دریافت کنید
Firefox
جمعه,30 شهريور 1397
صفحه اصلیاخبار برق تعداد بازدید کننده: 547منبع: ايرنا
کد خبر : 10005447 09:28:00 | 1395/12/21

محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا دریافتند در سلول‌های استخوان نوعی مکانیسم کنترل اشتها وجود دارد.

محققان از سال‌ها قبل در مورد عملکرد استخوان‌ها تحقیق می‌کردند و در سال 2007 میلادی دریافتند اسکلت ما به‌عنوان یک اندام درون‌ریز هورمون‌هایی را در بدن آزاد می‌کنند که برای تنظیم سوخت‌وساز انرژی حیاتی هستند.

بر اساس این تحقیقات اولیه، استخوان‌ها هورمونی موسوم به استئوکلسین ترشح می‌کنند که قند خون را تنظیم می‌کند.
بر این اساس، محققان پس از غیرفعال کردن یک ژن خاص در سلول‌های سازنده استخوان موش دریافتند اشتهای موش به میزان چشم‌گیری کاهش یافته است. اما از آنجا که هورمون استئوکلسین تاثیری بر اشتها ندارد، محققان به این نتیجه رسیدند که هورمون ناشناخته دیگری در کاهش اشتهای موش نقش دارد.
آنها در بررسی‌های خود متوجه شدند این هورمون اسرارآمیز که با عنوان lipocalin 2 شناخته می‌شود، نوعی پروتئین است که با چاقی ارتباط دارد و پیش از این به‌عنوان عامل موثری بر فعال‌سازی نورون‌های مغزی مرتبط با کاهش اشتها شناخته شده است. پیش از این تصور می‌شد هورمون lipocalin 2 توسط سلول‌های چربی ترشح می‌شود؛ اما محققان دانشگاه کلمبیا دریافتند میزان این هورمون در سلول‌های سازنده استخوان 10 برابر سلول‌های چربی است.
پس از انجام آزمایش روی موش‌ها معلوم شد فقدان این هورمون موجب کاهش اشتها و اختلال در سوخت و ساز بدن می‌شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتظر شده است.

()